Auteur Topic: telefoonlijst/ telefoonketen  (gelezen 439 keer)

Offline don quichotte

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 108
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
telefoonlijst/ telefoonketen
« Gepost op: 11 jun '12 - 23:47 »
aangezien het handig kan zijn om in een korte tijd veel mensen te bereiken is tijdens het kampberaad afgelopen zondag (10 juni) het idee geopperd om een telefoonketen op te zetten waarbij iedereen op de lijst 2 of 3 mensen belt die vervolgens ook weer 2 mensen bellen. Van de volgende mensen heb ik de telefoonnummers; Frank, Achmed, Bart, Davey, Edwin, Gerben, Harrie, Iris, Michel, Mirjam en Robin, Peter, Theo, Tom en Tomasz. Als een ieder even aangeeft of hij of zij op de lijst wil en de benodigde informatie in een pm aan me doorstuurt of komend weekend op een briefje doorgeeft dan zal ik de lijst maken.

groet Don Quichotte

Offline fon1960

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 62
  • love is the only emotion
Re: telefoonlijst/ telefoonketen
« Reactie #1 Gepost op: 12 jun '12 - 00:30 »
uit de oude doos (woe 1 februari 2012):

voorstel tot opzetten van een alarmlijn

***waarom en hoe een een alarmlijn organiseren***

- een alarmlijn dient ervoor om heel snel mensen naar een bepaalde plek te krijgen
- het voordeel van telefoneren t.o.v. gebruik van het internet en/of sms-jes is dat men weet (hoort) of iemand een bepaald bericht ontvangen heeft
- middels een systeem van vertakkingen kan middels elkaar telefoneren iedereen heel snel op de hoogte gebracht worden
- belangrijk is, bij het opzetten van een vertakking-systeem, te weten op welke uren van de dag (nacht) iemand (meestal) te bereiken is...en ook of men op die te bereiken uren (meestal) thuis is, of op het werk

- het systeem is simpel:

-1- waar snel (extra) mensen nodig zijn, wordt gebeld naar een nummer waar absoluut zeker is, dat daar iemand aanwezig is
-2- de persoon die aanwezig is, hoort het bericht aan en belt vervolgens naar 5 andere mensen
-3- deze 5 mensen bellen vervolgens weer naar 5 mensen...enz...

- aandachtspunten:

* het is mogelijk dat bij de bij -2- vernoemde 5 mensen er een persoon (of meerdere) niet bereikbaar is (zijn)...daarom is het belangrijk dat de persoon die belt, de 5 nummers van de personen die op de lijst van zijn/haar 5 mensen ook op de lijst heeft staan...om die te kunnen bellen, mocht(en) een (meerdere) persoon (personen) niet bereikbaar zijn...
* daar het belangrijk is, zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen naar een bepaalde plek te krijgen...in "ons" geval is dat het malieveld...is het ook belangrijk, dat de mensen die het dichtst bij woonachtig zijn, het eerst gebeld worden...deze mensen kunnen namelijk het snelst ter plaatse zijn...
* iemand die overdag (s avonds) op het werk is en altijd op het werk aanwezig is -dus ook altijd gebeld kan worden op werkuren..en die ook verder kan bellen- , kan ook nuttig zijn, daar het -dan-  een zekerheid is DAT die persoon verder kan bellen...
* veel mensen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon...aan te raden is, dat die mensen onder een bepaalde code het alarmlijstje dat zij hebben opslaan in hun telefoon; met een bepaalde gradatie, dus bijvoorbeeld 1.0 - 2.0 enz (+ achter elk nummer de naam van de persoon) voor de 1e "tak" die men belt...en voor de volgende 5 personen -wat de personen zijn als er iemand van de eerste "tak" niet aanwezig is, bijvoorbeeld 1.1 - 1.2 enz (en 2.1 - 2.2 enz)...
* spreek tevoren af, met iedereen aanwezig op de alarmlijst...dat het een kort bericht is, dat doorgegeven wordt...en ga NIET uitleggen wat er precies aan de hand is, want elke minuut telt, bij een alarm (bedenk, dat het belangrijkste van een alarmlijn is, dat er zo snel als mogelijk zoveel als mogelijk mensen ter plaatse kunnen komen...en dat men ter plaatse wel verder ingelicht kan worden, wat er precies gaande is)

---hoe organiseer je een alarmlijst in praktijk---

* maak een lijstje met vragen die gesteld moeten worden, voor hen die benaderd worden zich aan te melden voor de alarmlijst...vragen die gesteld worden zijn (nadat men op de alarmlijst wil komen te staan):
-A- het telefoonnummer waar de persoon bereikt kan worden
-B- de uren (dagen ook) waarop de persoon bereikbaar is
-C- de locatie waar de persoon zich bevind...op de uren (dagen) waar deze te bereiken is
-D- of men op het werk te bereiken is en of men dan verder kan bellen, nadat men een telefoontje ontvangen heeft

Telefoonboom opstellen

idee├źn: telefoonboom; kamptelefoon, politiewoordvoerder, mensen die binnen 10 minuten op het veld kunnen zijn, livestream (?) redactie, social media mensen (?), perscontacten (?) daarna mensen van dichtbij naar verweg van het malieveld