Auteur Topic: Occupy Computer Besturings Systeem  (gelezen 2011 keer)

Offline arjan

• Newbie
  • *
Occupy Computer Besturings Systeem
« Gepost op: 14 mei '12 - 19:55 »
Gegroet allemaal,

Ik ben op het moment bezig met het samenstellen van een Linux besturingssysteem bedoeld voor Occupiers. Hiervan zullen 2 verschillende versies gaan verschijnen;

Een light versie: Dit word een lichtgewicht systeem wat je ook goed rechtstreeks vanaf een CD of USB stick kan gebruiken zonder te installeren. De light versie zal de hoognodige programma's bevatten zoals een webbrowser, social networking, Mumble, Skype en handige tools om snelheid te winnen op trage netwerken en om veilig en anoniem te kunnen browsen en chatten. Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid zijn de uitgangspunten van waaruit ik werk dus het systeem word bruikbaar voor iedereen die wel wat extra veiligheid en snelheid kan gebruiken.

De uitgebreide versie zal natuurlijk meer software gaan bevatten dan de light versie, voornamelijk grote logge programma's zoals LibreOffice en Gimp.

Natuurlijk wil ik het allemaal zo compleet en bruikbaar mogelijk maken en dat kan natuurlijk niet zonder jullie input. Graag zou ik dus van jullie het volgende willen weten:

• Welke software word momenteel gezamenlijk gebruikt en is echt onmisbaar?
  • Aan welke programma's is een behoefte? (Naam van programma of omschrijving van functionaliteit)
  • Software en/of protocollen die je graag geimplementeerd zou zien maar die niet gebruiksvriendelijk genoeg zijn voor Occupy.
  • Overige op/aanmerkingen, ideeen, redenen waarom je dit een slecht plan vind of random gemopper

Offline arjan

• Newbie
  • *
Re: Occupy Computer Besturings Systeem
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei '12 - 20:24 »
Voor de nerds en overige geinteresseerden;

• De basis word Ubuntu
  • De desktopomgeving word LXDE
  • Ja we zoeken inderdaad nog testers :) Om precies te zijn in de categorieen; Digibeet, Enigszins ervaren, Ervaren/gevorderd computergebruiker, Nerds/Sysadmins
  • Als ik nog een VPS over heb met voldoende RAM dan zal ik de ontwikkeling online opengooien voor contributies. Bijdragen kan al wel via Deze website, daar vind je ook alle open source code etc die word ontwikkeld voor dit project.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei '12 - 00:20 »
hmm... ik denk aan streamingshit. en ook connectify is wel es een poging toe gedaan om te gebruiken. verders klinkt het aardig compleet voor occupydoeleinden moet ik zeggen.

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei '12 - 17:06 »
Om te streamen is er aan gebruiksvriendelijke tools een beetje een gebrek onder Linux. Dit word door de meeste pro's nog steeds gedaan vanuit de terminal of met zelfgemaakte interfaces voor die terminal applicaties. WebcamStudio 4 Linux is wel zo gebruiksvriendelijk als een pro streamcaster kan zijn. Om er goed mee te leren werken ga je wel de handleiding nodig hebben maar echt moeilijk is het niet. Werkt met Livestream.com en GISS.
Wat Video's van WS4L.

Wat ook erg vet is is dat WS4L ook integratiemogelijkheden heeft voor KdenLive Video Editor en je dus ook je beeld live kan bijstellen, extra effecten kan toevoegen en met green screens kan werken ;)

Connectify is overbodige software gezien iedereen een netwerk bridge kan maken in Windows netwerkinstellingen. Onder Ubuntu is je netwerk delen natuurlijk single-click standaardfunctionaliteit ;)

Remobo is ook erg handig om je internet te delen via een lokale switch/router. Remobo maakt er ook meteen een IPN (Instant Private Network) verbinding van zodat je data veilig door de lucht gaat voorzien van encryptie. Ook heel erg handig voor duizenden andere doeleinden waarbij je privegegevens verstuurd over netwerken.

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei '12 - 15:33 »
De Basis CD is Klaar Om Te Testen!!

Ik ben toch wat sneller van start gegaan dan ik had verwacht gezien ik veel werk kon combineren. De development VM is online maar helaas laat deze het niet toe om met meer dan 1 persoon in te loggen dus dat word toch weer ouderwets downloaden en prutsen als je graag wil bijdragen.

Het is dus ondertussen al zo ver dat ik een basissysteem bij elkaar heb gesprokkeld wat behoorlijk uitgebreid is voor een light versie, dit is bewust zodat jullie kunnen aangeven naar welke programma's jullie voorkeur uitgaat. De eerste Alpha-Test iso is op dit moment aan het bakken en als die klaar is en werkt dan komt deze automatisch publiek online te staan op de hier boven genoemde website.

ALPHA TEST VERSIE

Wat houd dat Alpha gedoe precies in????

De Alpha versie is al redelijk goed intern getest voordat deze publiek word gemaakt. De kans dat het je PC opblaast is even groot als bij elke andere CD/DVD die je in je PC stopt. De distributie is namenlijk wel samengesteld uit pakketten van de stabiele uitgave van Ubuntu Linux 12.04. De Bugs (fouten) die je tegen kan komen zijn voornamelijk configuratiefouten waardoor onderdelen soms niet of niet goed werken.

Ik wil graag helpen met testen maar weet helemaal niets van computers, hebben jullie dan wel iets aan mij?

Natuurlijk hebben we iets aan je!! Heel erg veel zelfs!! De enige eis die gesteld word aan de testers is dat je de tijd neemt om meldingen door te geven gepaard met alle beschikbare info zoals logbestanden en een hardwareoverzicht van je PC (minimaal 4 zinnen.. Op meldingen zoals: werkt niet op mijn laptop! hoef je dus geen antwoord te verwachten). Weet je niet hoe je aan deze info komt dan leggen we je dat graag uit.

Vraagje aan de ForumAdmins;
  • Is het forum stabiel genoeg om gedeeltelijk te automatiseren?
  • Staat het hostingpakket het toe om met reverse proxies/DNS te werken (bv CloudFlare?
  • Is de server/account voor niet meer dan 1/3 van de beschikbare capaciteit belast??

Waarom????.... Ik zou een lokale SMF installatie in OccuBuntu Kunnen maken die zijn datbase en bestanden synchroniseerd met de server. Dit heeft de volgende voordelen;
  • Het meest praktischis toch wel je kan doorwerken als je internet of de server er uit ligt.
  • Door de reverse proxy is de site beter bereikbaar, sneller en door volledig automatische mirrors ben je dan ook voor de volle 100% online, of de server nou aanstaat of niet
  • Na een kleine downloadgolf is het zelfs veel voordeliger gezien iedereen de meeste data al lokaal heeft. Het garandeerd dus een flinke snelheidswinst voor iedereen
  • Een extra database op een externe (cloud)server zou de data en wachtwoorden voldoende moeten beschermen in deze opzet

Wat Moet er nog gedaan worden????
  • Testen en bugs/ideeen aandragen. (Geen enkele vorm van ervaring vereist! Inzet word van je verwacht!)
  • Meta-pakketten maken voor de verschillende installatieprofielen en occubuntu-software-packs (ervaring: kan werken met een texteditor en kan vrijwel foutloos (zonder spelfouten) typen
  • Automatiserings-/installatiescripts en desktop files maken. (Ervaring: Redelijke kennis van Linux shell programmeren en XDG/FreeDesktop
  • Documentatie Maken. (Ervaring: Vind het leuk om te schrijven en/of foto/video/presentaties/tutorials te maken. Een beetje kennis van computers is wel prettig maar niet nodig)
  • Artwork/Muziek/etc; (Wallpaper login, splash, desktop, icoontjes, desktop thema, kleurenschema. Dit heb ik nu gewoon wat bij elkaar gevonden. De wallpaper mag zelfs niet gebruikt worden volgens de licentie maar een Occupy wallpaper gebaseerd op een ontwerp van iemand anders niet vrijgeven terwijl dit volgens de oorspronkelijke CC licentie van de Occupy Vuist ook onder diezelfde voorwaarden verspreid zou moeten worden gaat er bij mij natuurlijk niet in ;)

Zodra de download online staat zal ik de link hier droppen, op dit moment worden de bestanden naar de iso gekopieerd dus dat gaat vast niet meer fout. Kom als je haast hebt over 30-60min terug naar dit topic voor de link.

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei '12 - 16:28 »
Daar is ie dan!!!

Verzoek aan downloaders:

• Gebruik AUB een downloadprogramma waarmee je downloads kan hervatten (dus please niet met Firefox, Chrome of nog erger... (Downthemall voor Firefox en FatRat zijn aan te raden en hebben ook ondersteuning voor md5sums zodat je de download kan controleren op overdrachtsfouten.
  • Wil je Torrents/metalinks/whatever maken van de bestanden dan ga gerust je gang,
  • De Iso is momenteel wel groter dan 900MB, heb je behoefte aan een compactere download of split-archieven dan reageer even in dit topic of  in de OccuBuntu BugTracker
De DVD is zo dik doordat er een bergje non-free software en plug-ins is bijgevoegd omdat de licenties van deze software het niet toestaan om de software voorgeinstalleerd te versprijden of mogen niet overal ter wereld legaal gebruikt worden. Je hebt dus geen internetverbinding nodig hebt om deze software te installeren maar je mag ze voorlopig nog even handmatig installeren, dit kan met software-center (de meta-pakketten: lubuntu-restricted-addons en lubuntu-restricted-extras installeren in 1 keer vrijwel al deze pakketten behalve Skype en volledige DVD-ondersteuning voor alle regio's (libdvdcss2))
« Laatst bewerkt op: 01 jun '12 - 02:38 door Xhairy »

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei '12 - 21:39 »
hmm...

Forbidden
You don't have permission to access /pub/os/occubuntu/12.04/x86/occubuntu-light-0.1-alpha1_x86.iso on this server.
--------------------------------------------------------------------------------
Apache/2.2.16 (Debian) Server at server.codejugglers.nl Port 80

kan niet downloaden

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei '12 - 18:38 »
Sorrie mijn fout.... We gebruiken een externe dienst die blijkbaar ook downloads van andere domeinen blokkeerd. Je kan dus blijkbaar alleen downloaden als ik een link plaats op een site op diezelfde server.
Ik ga deze server vanmiddag een grote beurt geven dus downloaden word pas vanavond want heb even geen andere opties omdat oa skype en flash plugin pakketten op de cd zitten en die mag ik niet mee uploaden naar Sourceforge en andere gratis diensten.

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei '12 - 11:22 »
Pffffffff........ Dat was me weer een lekker weekje hoor..... maar goed het staat ondertussen terug online....

Zou iemand die MEGALINK hier boven kunnen aanpassen want het staat nu natuurlijk een mapje hoger  :o

Download Hierzo!!
« Laatst bewerkt op: 01 jun '12 - 02:39 door Xhairy »

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei '12 - 13:29 »
aangepast, maarreh... dat brengt je alleen naar codejugglers homepage. en ik zie in downloads occubuntu er niet bij staan...

Offline Ferry

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei '12 - 00:14 »
Interresant allemaal maar ik kon niet verder dan wat geschuif met een muis.
Mijn poes Luna is daar niet van gedient en drukt dan met haar pootje op Esc.

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei '12 - 14:29 »
Sorrie, was in mijn haast blijkbaar toch nog mis gegaan. De account had blijkbaar geen domeinnaam en ik kon er zelf wel bij omdat mijn laptop er automatisch vanuit gaat dat ik op die server moet zijn als een domein niet bestaat.  Heb meteen ook het volgende obstakel weggehaald want blijkbaar lusten niet alle browsers mapnamen met een punt in de naam. Niet iedereen kon de 12.04 map waarin de bestanden stonden openen en dus ook de bestanden niet downloaden.

Als het nu niet lukt dan kan het echt niet meer aan mij liggen want ik heb hem nu zelfs getest met een Windows pc vanuit Ierland.

Sorrie voor het oponthoud, heb het nu even extreem druk maar over een week of 2 kan ik hopelijk weer verder werken aan Occubuntu.

Directe Link

Bewijs dat het werkt ook vanuit Windows (browser = Comodo Dragon = Google Chrome + extra security)
« Laatst bewerkt op: 31 mei '12 - 14:33 door arjan »

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 01 jun '12 - 02:46 »
ok, download werkt. ik heb de downloadlinks in je eerdere posts ernaar aangepast. maarreh... iets anders; hoe brand ik een 900+ mb iso op een 800 mb cd'tje? ik neem aan dat het toch de bedoeling is dat iedereen die occubuntu eenvoudig via een cd kan installeren...

of moet ik hem op een dvd branden? mijn brander doet geen dvd's... :(

Offline arjan

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 05 jun '12 - 17:20 »
Het valt nog mee dat je hem niet op een grammofoonplaat probeert te graveren  ;D   Tegenwoordig is het trendy om alles zo zuinig mogelijk te doen, het is immers crisis ;)  Geen dure DVD's kopen dus die de helft van de tijd mislukken en je na 1 keer gebruiken toch weer wegmikt. (RW lukt niet als je geen multisessie brand en de meeste iso's sluiten je DVD automatisch af)

Waarom deze light versie niet op een cd'tje past is simpelweg doordat de Beta versie vaak wat dikker is dan de uiteindelijke distributie omdat je dan ook gemakkelijk kan zien wat wel/niet in de smaak valt en gemakkelijker keuzes kan maken als distro-bakker. Mensen willen namelijk vaak erg veel maar duidelijk uitleggen wat dat is dat wil meestal niet lukken.  Voornamelijk een handig truukje dus en gezien iedereen tegenwoordig toch zijn iso's naar een snelle USB stick kopieert maakt die paar MB ook niets uit ;)

Moderne manieren om  je iso's te gebruiken:

Live USB Install  (Veel gemakkelijker en sneller dan DVD's + minder kans op fouten)
  • Unetbootin - USB writer voor Win, Mac en Lin
  • Ubuntu Startup Disk Creator - USB writer v Ubuntu
  • Fedora USB Creator - "    "  RedHat/Fedora

Virtuele Machines (software PC in je PC)

Overige Opties:

• Direct laden vanuit je Linux GRUB2 bootloader
  • Gooi t in de cloud en betaal 0,01ct p/MB of RAM uur, middagje testen met een servertje met paar GB ram en een zooi cores en 1GB internet kost je nog geen 2 euro...

Succes!

edit door Xhairy; kapotte link hersteld
« Laatst bewerkt op: 05 jun '12 - 22:34 door Xhairy »

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 06 jun '12 - 19:04 »