Auteur Topic: Artikel 2, doel.  (gelezen 743 keer)

Offline Ashrael

• Moderator
  • Newbie
Artikel 2, doel.
« Gepost op: 25 apr '12 - 20:24 »
"Doel

artikel 2

Het doel van Occupy Den Haag is om op gestructuureerde wijze onze gezamelijke belangen te behartigen in het Occupyprotest."

Ik zie meer in een doelstelling als: "Respect en Verantwoordelijkheid, wereldwijd"
Waarom zou je je beperken?
Het mooie is mijns inziens dat:

1) Het doel
2) De uitgangspunten
3) Ons middel

allemaal hetzelde zijn:

1) Wat eisen we? Respect en Verantwoordelijkheid! (Van banken, staten, kerken, bedrijven, elite, etc.)
2) Hoe gaan we met elkaar om? Met respect en verantwoordelijkheid. (wat dat inhoudt definieren we in onze leeflijnen)
3) Hoe krijgen we uitstraling naar buiten? (Door met respect en verantwoordelijkheid met Occupy bezig te gaan en onze afspraken na te komen, zien anderen dat we de moeite waard zijn.)

Niemand kan ooit claimen dat dit niet te onthouden zou zijn, toch? En als we elkaar in die terminologie aanspreken, creeeren we vanzelf een gezamelijk moraal en dus 1 groep i.p.v. een verzameling individuen.

Ik weet dat niet iedereen het hiermee eens is, maar ik denk (misschien ten onrechte) dat als ik het goed uitleg, iedereen er mee accord kan gaan.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik die graag!

Bij voorbaat dank!

Offline Mopje

• Full Member
Re: Artikel 2, doel.
« Reactie #1 Gepost op: 25 apr '12 - 21:19 »
Hoi Asrael,

Ik zie nu her en der topics opduiken over de statuten. Ik vroeg me al af wat het doel daarvan is? Oki...

Het doel is meer respect en verantwoordelijkheid, wereldwijd.

Is heel moeilijk wereldwijd maar ook in de straat nu. Kijk we hebben nu al een jaar Arabische 'lente' en de verantwoordelijkheid en respect voor vrouwen neemt daar nu weer eens flink af. 'Respect' kan zomaar van alles betekenen en opschrijven wat dat inhoud doen ze ook al tweeduizend jaar! En leefregels hebben ze ook al.

Ik vraag me af of men zich hier nog mee bezig moet houden. (in zijn algemeenheid hoor ;))

Offline Ashrael

• Moderator
  • Newbie
« Reactie #2 Gepost op: 26 apr '12 - 00:48 »
Hoi,

het is me duidelijk dat je de statuten niet goed genoeg gelezen hebt, want daarin zeg ik al dat het woord "respect" vele betekenissen heeft.

Ik denk namelijk dat we pas 1 groep zijn als we een gedeelde moraal hebben, en aangezien je alles, van klein tot groot, van "dronkenschap op het kamp" tot oorlog, de kloof tussen arm en rijk, en de bankencrisis, kunt verwoorden in termen van respect en verantwoordelijkheid. Of eigenlijk het gebrek eraan.

En als we elkaar volgens onze eigen, volgens mij, zeer strenge uitgangspunten gaan behandelen, dan ontwikkelen wij onze eigen definitie van "Respect" en "Verantwoordelijkheid".  Zowel uitgangspunten, doelstelling, eis en middel zijn hetzelfde.

We moeten gaan geven wat we van anderen verwachten, anders kunnen we niet eisen.
We moeten gaan zijn wat we van anderen verwachten, goed voorbeeld doet goed volgen.

Het is respectvol om verantwoordelijk te zijn en het is verantwoordelijk om respectvol te zijn.

begrijp je?

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 apr '12 - 07:49 »
Nou nee. Kijk, ik begrijp wel dat groepen(!) opschrijven wat zij respectvol verantwoordelijk vinden. Dat je dat in statuten kan zetten gebeurd ook al zo lang. Ze hebben dat zelfs wel in stenen gebeiteld. Zo worden 'ze' niet één groep maar proberen ze zich te onderscheiden van andere groepen!

2) Hoe gaan we met elkaar om? Met respect en verantwoordelijkheid. (wat dat inhoudt definieren we in onze leeflijnen)

Maar goed, no worries. Ik ben nu ook maar van de vrolijke crisis net als dominee Gremdaat want ik werd er helemaal deprie van.

(Moet je eens proberen een raar opgeschreven 'leeflijn' aan de kaak te stellen hier. Maar tegenwoordig moet je daarvoor eerst over je eigen schaduw kunnen springen! ;))

Succes verder met de stukken.