Auteur Topic: Territoriaal gedrag  (gelezen 556 keer)

Offline kukushka

• Newbie
  • *
Territoriaal gedrag
« Gepost op: 16 apr '12 - 17:26 »
Het valt mij op dat er een aantal tenten op het kamp staat, dat onbewoond is en waarvan de eigena(a)r(en ) hooguit een enkele keer per week langskomen.

Alhoewel het een leuk idee is om een gastentent te hebben op het kamp, heeft het er veel van dat een paar van deze tenten enkel dienen om een plaats te markeren of persoonlijke spullen in op te slaan.

Deze lege tenten zijn perfecte faciliteiten voor ongewenste gasten en creeren problemen voor de mensen die al op het kamp aanwezig zijn: zij worden impliciet geacht naast de voorraden, alle lege tenten, met daarin de persoonlijke eigendommen van anderen, te bewaken.

Eerlijk gezegd vind ik dit een kromme situatie: mensen die niet op korte termijn op het kamp hoeven te slapen, hebben geen behoefte aan uitgebreide faciliteiten op het kamp. Enkel lege tenten aanhouden als place-markers of om eigen spullen op te slaan, kan ik niet anders zien dan als een vorm van territoriaal gedrag: het in bezet nemen van openbare ruimte, zonder er daadwerkelijk gebruik van te maken. Dit is zelfs strijdig met de doelstelling van Occupy. De openbare ruimte is van de 99%, daarom bezetten wij deze. Wij bezetten niet om ons ruimte toe te eigenen die wij niet daadwerkelijk benutten.

Offline don quichotte

• Full Member
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
Re: Territoriaal gedrag
« Reactie #1 Gepost op: 16 apr '12 - 17:50 »
Als weekend-occupier voel ik mij genoodzaakt te reageren. Er zijn namelijk mensen die (parttime) werken en niet fulltime op het kamp aanwezig kunnen zijn, al doet de mainstream media een ander beeld voorkomen. Het feit dat er tenten staan die permanent leegstaan is ook niet voor niks denk ik, immers elke tent die er staat is er 1. En mochten er weer instituten en instanties zijn die restricties gaan opleggen als, "er mag geen tent meer bij" dan staan ze er al. Dit heeft niks te maken met territoriaal gedrag maar mischien begrijp ik je verkeerd.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #2 Gepost op: 16 apr '12 - 18:01 »
hmm... ik vind het neerzetten van lege tentjes om maar op een kamp te lijken een beetje de boel neppen. het viel mij ook al op dat er best wel veel tentjes stonden.

Offline kukushka

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16 apr '12 - 18:16 »
Het gaat mij in eerste instantie om het beheersprobleem: vooral omdat er een aantal tenten staat met persoonlijke spullen die min of meer bewaakt moeten worden in de huidige situatie. Ik zou liever zien dat de mensen die een tent plaatsen, zich tevoren goed afvragen, waar deze tent voor gaat dienen. Alleen een tent plaatsen omdat het 'cool' is of om 'erbij te horen' is een beetje jammer.

Iets in de openbare ruimte achterlaten en verwachten dat een ander het voor je zal bewaken no matter what, is op zijn zachtst gezegd nogal naief.

De situatie wordt duidelijker wellicht als je mensen en tenten gaat tellen: er is maar een beperkte capaciteit voor de mensen op het kamp om alles in de gaten te houden. Datgene wat niet goed bewaakt kan worden, trekt bijna vanzelfsprekend problemen aan midden in de stad. Dat gebeurt dus ook...

Offline don quichotte

• Full Member
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
« Reactie #4 Gepost op: 17 apr '12 - 16:43 »
Na vandaag (di. 17 April) snap ik je helemaal. De halve dag bezig geweest met andermans tenten proberen te redden, de wind was behoorlijk stevig. Vanmiddag moest ik echter weg en ik voel me eerlijk gezegd niet 100% verantwoordelijk voor tenten en bijbehorende spullen van mensen die er zelden zijn. Ik snap best dat er mensen zijn die op het kamp een plekje willen maar als ze een tent neerplempen en er vervolgens niet naar om kijken vindt ik dit ook onverantwoordelijk. Je kan niet verwachten van die paar mensen die er zijn dat ze met zulk noodweer in de stromende regen de halve dag tentharingen gaan lopen timmeren om andermans tenten te behouden. Tevens heb ik voor de derde keer andermans spullen (lees: troep) in mijn handen gehad, er staat geen naam bij, maar als ze er over 2 weken nog staan dan kan het wat mij betreft van het kamp want ik was niet van plan het nog een keer op te pakken.