Auteur Topic: To do voor onze site:  (gelezen 3649 keer)

Offline xdenhaag

• Administrator
  • Jr. Member
To do voor onze site:
« Gepost op: 14 feb '12 - 07:04 »
Mailserver activeren (Jeroen)

Huisstijl

Frontpage:

• contactinfo
  • kort statement
  • persoonlijke blogs
  • social media links
  • steun occupy met doneerknop
  • Knop naar irc?
  • rss?
is er nu wel maar enkel van laatste reacties.
[/list]Forum:
  • Rating systeem gereed maken voorlopig uitgeschakeld (Jeroen)
  • uitgebreid dynamisch Statement
  • De website: vragen, verzoeken, statuslog
  • GA- ronde tafel

• Financiën
[/s]

• Notulen?
[/s]

• Verslagen Meetings?

• werkgroepen/Teams met per team een sectie en introtopic
[/s]

• Wat is er mis dan? discusieonderwerpen
  • Sectie kamp met buienradar of andere weersvoorspelling
mailserver: per team een mailadres
main webspace inrichten

Vul maar aan!

voor occupy academie?
        problemen en oplossingen secties
            banken/fincanciele systeem
            rechtstaat
            democratie
            fraude
            zorg

Wat kan ik doen
            Triodus, ASN, Greenchoice, nudge.nl, windvogel.nl, geothermische energie etc.

skype en mumble uitleg

website/forum uitleg

IRC chat
    Webchat met uitleg en instellingen voor irc client.

Over Ons
    Verhaaltje over OCDH, hoe werkt het binnen OCDH en aantal persoonlijke verhalen?
    Structuur/werkgroepen + contactinfo
    Social media, Hoe contact opnemen, verschillende mailadressen telefoonnummer etc, bankrekening

Doe mee
    Kom meedoen
    fulltime, parttime, eenmalig
    doneer, verwijzing naar financien forum voor verantwoording
    Wat hebben we nodig

Donateurs
    Steunbetuigingen
    donateurs vermelden na goedkeuring donateur
    Hoe doneren bank ideal paypal

Andere occupy's
    verschillende plaatsen en links naar nationale en wereldwijde sites.

Artikelen voor frontpage mag beter.

extra agendafuncties, geen mods voor gevonden.

« Laatst bewerkt op: 11 apr '12 - 01:35 door xdenhaag »

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
Re: To do voor onze site:
« Reactie #1 Gepost op: 14 feb '12 - 07:23 »
morgu. ik wil me, zoals Gerben wel weet, bezig houden met het forum admin, indelen forum, aanmaken gebruikersgroepen etc... Heb daar een ruime ervaring in (mod, en later admin geweest van een forum met 20.000 gebruikers www.geocaching.nl) Ik hoor het wel.
Ziet er verder goed uit,, simpel, en toch genoeg mogelijkheden.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #2 Gepost op: 20 feb '12 - 16:14 »
is dit nu de definitieve site?

maak mij tzt ook effe mod dan

Offline fon1960

• Jr. Member
  • **
  • love is the only emotion
« Reactie #3 Gepost op: 24 feb '12 - 02:23 »
enkele suggesties:

eerst en vooral zou ik willen suggereren om de werkgroepen hetzelfde te benoemen, als hoe ze benoemd zijn op de agenda ronde tafel den haag:

- werkgroep livestream redaktie
- werkgroep livestream moderatoren
- werkgroep legal
- werkgroep foodsupport
- werkgroep kamp (-zaken)
- werkgroep aktief rondom het kamp(dit mag nog een andere -betere?- naam hebben mogelijkerwijs)
- werkgroep website & forum
- werkgroep techniek
- werkgroep P.R.

en is t vandaaruit dan geen idee...om elke wergroep 2 "sub-boards" te geven:

1. een sub-board waarin alleen de leden van die betreffende groep in kunnen schrijven...met dien verstande dat iedereen wel mee kan lezen wat er geschreven wordt in dat deel...

2. een sub-board dat een gesloten deel is...waarin bijvoorbeeld de groepsleden hun adres en andere persoonlijke gegevens in kunnen posten...en waarin ook meerdere dingen overzichtelijk in verschillende topics kunnen gepost worden, denkend aan bijvoorbeeld de "werkgroep livestream moderatoren", die een topic kunnen opstarten waar alleen de IP-adressen in vermeld worden...en een ander topic waar de bans / periode van ban / chatlog waarom geband...gepost kan worden...de "werkgroep legal" kan bijvoorbeeld verschillende topics aanmaken, daar, met verschillende te bediskuteren dingen, als bv "hoe om te gaan met politie" of "hoe te reageren op de laatste statement van de burgemeester" (ik noem maar wat)...

samengevat kan iedereen in de betreffende werkgroep zelf posten...en alleen de groepsleden in de 2 voorgenoemde sub-boards: 1 dat iedereen -ook- kan meelezen...en 1 dat alleen door de groepsleden gelezen kan worden...

het grote voordeel van zo een opzet is, lijkt me, dat bepaalde topics in het 1e sub-board aangemaakt, niet door niet-groepsleden beinvloed kunnen worden...maar een niet-groepslid kan wel (delen) copieren van dat sub-board en in de betreffende betreffende werkgroep zelf posten en reageren daarop...het is dan aan de groepsleden zelf, om te bepalen of men er voor kiest bepaalde op- en aanmerkingen mee te nemen waar men over aan het praten is (in plaats van dat men "gedwongen" wordt de stem van een niet-groepslid mee te nemen in hetgeen waar men mee bezig is)...

ook bied deze voorgestelde struktuur de mogelijkheid, bepaalde dingen die naar buiten gebracht moeten kunnen worden, eerst in een gesloten deel (sub-board 2) voor te bereiden en dat dus alleen dat wat gezamelijk gedragen wordt naar buiten gebracht wordt (in sub-board 1 of het werkgroep-forum zelf gepost wordt dus)...dit om de afzonderlijke groepsleden te beschermen tegen een mogelijke "inbreuk in hun privacy", op een manier dat -eventuele- persoonlijke gedachtenlijnen niet door iedereen perse gelezen kunen worden...

verder lijkt het me ook zinnig / nuttig...een forum-item aan te maken, waar iedereen linken kan posten naar odh- en odh gerelateerde dingen...zoals bijvoorbeeld youtubes, artikels in de main-stream-pers geschreven...enz enz

da was t...wat ik -tot nogtoe- voor ideeen had...ik gaat nog wel meer posten, als ik nieuwe ideeen heb...

Offline esther1972

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 24 feb '12 - 09:57 »
@fon

alhoewel ik je begrijp mbt de subboads zou ik zelf niet kiezen voor een gesloten gedeelte als subboard voor de werkgroepen. Als er een idee voor de betreffende subgroep geopperd is en het lijkt betreffende groep iets kan dat ook gewoon in de vergadering via mumble besproken worden. De uitkomst ervan kun je dan weer vermelden in het bewuste topic. Zie hiervoor zoals het nu bijv via actie idee is gegaan...Je zou het bijv zelfs als meededeling kunnen plaatsen deze werkwijze in het forum van de werkgroepen.

Het is een kwestie van bijv 1x in de week inventariseren en meenemen naar de vergaderingen. Hou het simpel dan blijft het goed te doen en duidelijk voor iedereen.

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #5 Gepost op: 24 feb '12 - 10:10 »
@Esther, een gesloten forum deel is voor een werkgroep met mensen door heel het land een prettig middel om zaken uit te kunnen werken voordat het in de mumble komt wordt gepresenteerd. Dit kan juist een hoop tijd in de vergadering schelen.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 24 feb '12 - 10:17 »
Er zijn nu meer werkgroepen dan mensen in Den Haag. Hier klopt weer niks van.

Offline Johan

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 02 mrt '12 - 11:11 »
FON stelt:
Citaat
samengevat kan iedereen in de betreffende werkgroep zelf posten...en alleen de groepsleden in de 2 voorgenoemde sub-boards: 1 dat iedereen -ook- kan meelezen...en 1 dat alleen door de groepsleden gelezen kan worden...

Dit is een goede overweging. Persoonlijk zou ik alleen het - iedereen kan meelezen - stukje in deze weglaten. Verder, prima. Men moet als werkgroep op de achtergrond dingen met elkaar kunnen delen, zonder dat daar jan en alleman tussendoor walst... Daar wordt het alleen onoverzichtelijk en misschien zelfs onwerkbaar van. Dus geen achterkamertjes gebral, maar puur een praktische en nuttige aanvulling. Het resultaat wat naar buiten komt, kan altijd nog meegenomen in de dialoog.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 02 mrt '12 - 12:00 »
Ik weet niet of het kan met dit forum, maar je zou die topics read only kunnen maken. Dan heb je inderdaad geen last van vervuiling. Hier kunnen alle vooruitgangen, agenda's, notulen, besluiten (en achteruitgangen) geplaatst worden. Dit is natuurlijk dan het transparante en openlijke gedeelte. Het voordeel is zoals Joh al zei dat er kan worden meegedacht elders op het forum. Goede ideeën kunnen dan nog worden meegenomen.

Voor het overleg wat achter gesloten deuren moet plaatsvinden kan altijd een plekje gevonden worden. Dat is op mummel of elders vast mogelijk. Het gevaar van een niet openbaar gedeelte is, dat deze wel kunnen worden ingezien door admins en mods. (dit is geen sneer, just to be clear) Als er in de toekomst per democratisch GA besluit ineens een verandering plaatsvind bijvoorbeeld kan dit weleens niet wenselijk zijn.

Maar let in godsnaam op dat niet zoals nu nagenoeg niets meer inzichtelijk is. Alle besluitvorming van de afgelopen weken is waarschijnlijk voor eeuwig verloren gegaan. Mensen die zich naderhand aansluiten moeten zich natuurlijk wel kunnen inlezen.

Offline Johan

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 02 mrt '12 - 12:03 »
Ja alles heeft zijn voors en zijn tegens.
Dat een Administrator toegang heeft, lijkt mij logisch.

Ook al ben ik persoonlijk voor het achter gesloten deuren hebben van een werkgroep, het read-only maken heeft natuurlijk wel als bijkomstig voordeel dat mensen die niet in de werkgroep zitten, wel eens hele nuttige toevoegingen kunnen maken in het openbare gedeelte.

Is echt de moeite waard om allemaal in overweging te nemen.

Offline esther1972

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 02 mrt '12 - 12:04 »
Ik sluit me helemaal aan bij wat Johan en Mopje hier gezegd hebben.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 02 mrt '12 - 12:09 »
Yep Joh. Admin toegang is geen probleem en wordt dat ook nooit als er geen gesloten gedeeltes zijn.  ;)

Offline fon1960

• Jr. Member
  • **
  • love is the only emotion
« Reactie #12 Gepost op: 07 mrt '12 - 13:38 »
met deze post vervalt mn voorgaande post hier in dit topic...:

daar het mij belangrijk lijkt, in het kader van een op- en uit te  bouwen structuur...om een functioneel forum te hebben ook...wil ik met  het nu volgende voorstellen doen omtrent het forum :
     eerst en vooral lijkt het me noodzakelijk dat ALLE werkgroepen  -afzonderlijk- vernoemd worden...nu staan alleen deze werkgroepen met  naam vernoemd :
    - werkgroep financien
    - werkgroep legal
    - werkgroep website & forum
    - werkgroep livestream redaktie
    - werkgroep P.R.
    - werkgroep kamp (-zaken)

en de nu volgende werkgroepen zijn -nog- niet afzonderlijk vernoemd :
    - werkgroep livestream moderatoren
    - werkgroep foodsupport
    - werkgroep aktief rondom het kamp (dit mag nog een andere -betere?- naam hebben mogelijkerwijs)
    - werkgroep techniek
    - werkgroep persberichten?

de reden, die ik wil aandragen, om ALLE werkgroepen afzonderlijk te  vernoemen is, dat iedere werkgroep dan -eerst en vooral- zichzelf kan  voorstellen enerzijds...en anderzijds dat het een "duidelijkere"  transparantie geeft naar hen die nog niet actief zijn binnen occupy den  haag (met de mogelijkheid dus, door het tonen van die diverse  werkgroepen, dat men eerder geneigd is -ook- aan te sluiten  dus...waarbij het aanspreken -doordat het forum dan aanspreekpunten gaat  creeeren- een eerste stap kan zijn)

verder wil ik voorstellen dat elke werkgroep de mogelijkheid zou moeten  hebben, een gesloten sub-board aan te (laten) maken, onder dr eigen  groep...daar ik verschillende redenen kan noemen om gesloten delen te  "rechtvaardigen"...:
    -*- het bied de mogelijkheid dan, in aparte topics, verschillende dingen tegelijkertijd (gestructureerd) voor te bereiden
     -*- het zorgt ervoor, dat men (in eerste instantie) "ongestoord" dingen  kan voorbereiden, dit verhoogt de functionaliteit van de groep
     -*- het geeft -de moderator groep als voorbeeld noemend- de  mogelijkheid snel terug te kunnen kijken of een bepaalde IP voordien al  eens geband is, daar de te noteren IP's in een apart topic vermeld  kunnen worden (archivering dus)...dit is ook van belang voor nieuwe  mensen die later toetreden...
     -*- (nog steeds de moderator groep) het geeft de mogelijkheid  "probleemgevallen" in een eigen topic te bespreken, alvorens tot een  -weloverwogen en gezamelijk gedragen- actie over te gaan...en weer geeft  het nieuwkomers meer inzicht in de gehanteerde werkwijze...(dat is  -dus- het educatieve aspect)...

tot slot...wil ik voorstellen er nog een werkgroep aan de (bestaande) werkgroepen toe te voegen...namelijk de werkgroep ronde tafel...dit  gaat een overkoepelende werkgroep zijn, die dient om de ronde tafels  voor te bereiden...en deze werkgroep heeft een vast aantal topics,  iedere (bestaande) werkgroep gaat een eigen topic krijgen daar, dit om  het mogelijk te maken dat agendapunten betreffende een bepaalde  werkgroep daar in te kunnen melden...alsook kan er in die groep dan de  besluitenlijst van een ronde tafel vermeld worden...

deze groep heeft het best ook een gesloten sub-board, alwaar de  afvaardigingen van de betreffende werkgroepen (die afvaardiging wordt  gekozen door een werkgroep zelf -en er wordt een 2e persoon aangewezen  die de 1e kan vervangen, indien de 1e niet aanwezig kan zijn-) de agenda  in alle "rust en ongestoord" kunnen voorbereiden...alsook kunnen  bepalen of een bepaald agendapunt prioritair behandeld dient te worden  dan wel uitgesteld kan worden naar een volgende ronde tafel...

mijns inziens is het noodzakelijk, die werkgroep (ronde tafel)...daar  deze werkgroep er voor kan gaan zorgen dat de ronde tafels zelf  vlot(ter) en gestructureerd(er) gaan verlopen...en deze werkgroep biedt  dan ook OOK de mogelijkheid met afvaardigingen in de ronde tafel zelf te  gaan werken; een afvaardiging, die namens de groep kan spreken dus...

thevens kan in deze werkgoep dan als 1e (bovenin staande en gesloten om  in te kunnen posten, dus alleen om te lezen) topic de piratenpad van de  ronde tafel vermeld worden (dit gaat er voor zorgen, dat niet elke keer  weer een nieuw piratenpad aangemaakt -en gepost in skype &  livestreamchat- hoeft te worden)...alsook de "ronde tafellijnen, om de  ronde tafel zo aangenaam mogelijk te maken" kunnen in die topic vermeld  worden...(met als doel, dat zij die nog nooit deelgenomen hebben in een  ronde tafel, een "voorinzage" te geven, hoe een rond tafel kan verlopen;  dit om mensen -feitelijk- uit te nodigen, ook deel te laten nemen aan  de ronde tafel)......tot zover mijn voorstellen omtrent het forum zelf...

verder  lijkt het me ook belangrijk samen te gaan praten wat we nu eigenlijk  willen met onze site & het forum...denkend aan het te voeren  "beleid" bijvoorbeeld, maar ook wie welke "toegangsrechten" krijgt en  wanneer er gebruik mag worden van die verkregen rechten...

vergelijk ik de odh-site bijvoorbeeld met (ik noem maar iets) indymedia.nl (https://www.indymedia.nl/),  dan merk ik, dat doordat indymedia een bepaald beleid voert, dat er  voor zorgt, dat hun zelf kiezen wat er gemeld wordt en wat niet...(dit  betekent in praktijk, daar, dat bijvoorbeeld artikels over conspiracy  enzovoorts direct of verwijderd worden of op de ruispagina geplaatst  worden)...dit beleid ervoor zorgt dat ik -haast- dagelijks terugkeer op  indymedia om nieuw geplaatse posts te lezen...

vooralsnog,  merk ik echter op, is dit op de odh-site nog niet het geval...waardoor  het lijkt, of odh zelf geen beleid durft te voeren (bang als men is van  censuur beticht te worden?...maar vergeet dan niet, dat er heel veel  sites zijn -indymedia.nl als aangedragen voorbeeld-, die zelf bepalen  wat er dan wel dan niet verschijnt op hun site...en je kunt je dan af  gaan vragen, waarom er op die betreffende sites dan geen diskussie is  -en site gebash- omdat er "censuur" wordt gepleegd; waarbij ik stel, dat  het woord censuur een veel te zwaar beladen woord is...en dat het zwaar  beladen woord censuur alleen maar gebruikt wordt, om een mening op te  dringen)...

en  het is daarom dan ook, dat het -mijns inziens- noodzakelijk is na te  gaan denken, wat wij nu eigenlijk zelf willen met onze site &  forum...want het lijkt -mij in ieder geval- logisch, dat we met onze  site & forum occupy den haag in beeld willen brengen en NIET gecopy  paste artikelen, die niks nada njet met odh zelf te maken hebben (wat nu  nog het geval is)...ieder gecopy paste artikel is namelijk ook elders  op het internet te vinden...dus lijkt het me logisch dat die artikelen  dan ook kunnen verdwijnen van ons forum...

en  verder vraag ik me af, wat het nut en de zin is van geplaatste  bijdragen die er meer op uit zijn om odh te bekritiseren dan een  constructieve bijdrage trachten te leveren aan odh zelf...nu lijkt het  er -veelal- op, dat het bekritiseren van odh de insteek van het forum is  en wordt er een beeld geschapen dat odh zelf er alleen maar is, om  bekritiseerd te worden...

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #13 Gepost op: 08 mrt '12 - 21:35 »
ok...
hier is mijn suggestie voor forumindeling

dit is een slechts concept.

occupy den haag

nieuws (kan lokaal, of locatie genoemd worden)
-occupy den haag (is zelfde als forumnaam, verwarrend)
-occupy nl (nieuw, erin staan links naar alle nederlandse occupy's)
-occupy internationaal
-acties (verplaatsen naar kampzaken?)
-tech & strat (nieuw)

werkgroepen
-finance
-legal
-pr groep
-livestream
-site&forum (hierin een plek waar alleen mods kunnen posten, bijv agenda)
-kamp (werkgroep kamp iets?... beslissing hierover niet uitstellen)

algemeen
-actualiteiten, media & politiek
-schrijfsels
-vraag en aanbod, hulp, antwoorden
-diversen

kunst cultuur internet
-literatuur films muziek
-websites

offtopic
-sport health
-hobbies intresses
-onzin

forum gerelateerd
-onderhoud bugreports
-ruis (prullenbak, hier kan niet gepost worden, alleen naar verplaatst)

Offline arjan

• Newbie
  • *
Enkele suggesties met oog op veiligheid en privacy
« Reactie #14 Gepost op: 15 mrt '12 - 11:42 »
Enkele tips om de privacy van gebruikers te verhogen en de site zelf wat beter te beveiligen.

BadBehaviour
SMF module die alle bekende scripts herkent en blokkeert. Ook checkt het het inlog formulieren en gebruikersregistratie op mogelijke spammers en/of bots. De module werkt samen met Project Honeypot, dat is de beste manier om spammers mee buiten te houden, ook herkent het nieuwe spammers en spamservers/bots doordat het analyses deelt met alle gebruikers. Zodra elke webserver een honeypot heeft krijgt niemand dus nog spam. Project Honeypot is een gemeenschapsproject en draait dus alleen op donaties. De beste donatie die je kan doen zijn MX records (die ODH onbeperkt gratis kan aanmaken) zodat er door het project zoveel mogelijk spamvangers uitgezet kunnen worden.
CloudFlare
Gratis service die een extra beveiligingslaag bied voor je site met o.a. spamtrap, mirror service, bruteforce preventie en veel meer. Om het te kunnen gebruiken moet je wel andere nameservers kunnen aangeven bij je DNS provider.
Hostsfile
Naast scripts en bots zijn er natuurlijk ook nog de in-person spammers die gewoon handmatig te werk gaan, die zal je handmatig moeten modereren. Je kan wel voorkomen dat je bezoekers op kwaadaardige links klikken door het hostsbestand van je server aan te passen en bekende commerciele en phishing servers te blokkeren. De links zijn dan nog wel zichtbaar maar worden niet doorgeleid. Dit blokkeert ook alle reclames in Youtube video's en andere script objecten.
2-weg authenticatie
Nog een belangrijk punt is de authenticatie. Gezien Occupy best populair is bij justitie en er regelmatig accounts van occupiers gehacked worden is het erg raadzaam om naast de gebruikersnaam + wachtwoord combinatie nog een extra authenticatievorm te implementeren voor de accounts met extra rechten. Helaas heeft SMF zo ver ik weet alleen ondersteuning voor Sweykeys maar dat kost je dan weer 20 dollar per Admin/modorator. Een hack zou zijn om een Drupal of Wordpress wrapper te maken waarin je meerdere opties hebt waaronder ook gratis opties. Via je htaccess kan je dan toegang tot het admin gedeelte alleen toestaan voor lokale aanvragen en weergeven in een Iframe in Drupal/WP. Beetje omslachtig maar echt geen overbodige paranoia.

SSL login
Omdat de meeste mensen het nog steeds niet prettig vinden dat hun gebruikersnaam en wachtwoord als platte tekst over het internet verstuurd worden is het ook wel verstandig om de login pagina (of liever de hele site) over een https verbinding te forceren. Gezien ik al eens een hele middag heb lopen vloeken omdat Linux geen 128bit certificaten wil aanmaken weet ik toevallig dat er nog een gratis certificaat aangemaakt kan worden bij de DNS provider. Vast dat iemand wel een Windoos computer heeft waarmee je nog een 128bit certificaat kan aanmaken. (is dit cert al wel opgebruikt dan kan je er ook een gratis krijgen van Comodo)

(dikgedrukte blokken tekst willen niet weg ??)

edit door Xhairy; dikgedrukte textblokken weggewerkt
« Laatst bewerkt op: 15 mrt '12 - 13:10 door Xhairy »