Poll

Ben je voor of tegen de statuten zoals ze nu verwoord zijn?

Ja, ik ben voor zoals het er nu staat.
7 (63.6%)
Nee, ik ben tegen de statuten zoals ze nu zijn.
4 (36.4%)
Neutraal, ik ben niet voor of tegen.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 11

Poll gesloten: 08 mei '12 - 19:14

Auteur Topic: Voorstel Statuten Occupy Den Haag  (gelezen 2552 keer)

Offline Ashrael

• Moderator
  • Newbie
Voorstel Statuten Occupy Den Haag
« Gepost op: 24 apr '12 - 19:14 »
Hier staan ze:

http://occupydenhaag.org/index.php/topic,469.msg1857.html#msg1857

May we have your votes please?

Als je het met een bepaald deel/artikel van de voorgestelde statuten niet eens bent, open dan een topic in ODH bloeit op Met daarin vermeld het artikel of deel waar je het niet mee eens bent, en een reden waarom je het er niet mee eens bent, graag ook een suggestie wat je dan wel zou willen zien....

ALS JE TEGEN STEMT EN GEEN REDEN OPGEEFT KUNNEN WE DE STATUTEN NIET VERBETEREN, DUS DOE DAT AUB!

DANK!
« Laatst bewerkt op: 25 apr '12 - 17:24 door Ashrael »

Offline Mopje

• Full Member
Re: Voorstel Statuten Occupy Den Haag
« Reactie #1 Gepost op: 25 apr '12 - 18:57 »
oh ik heb als sympathisant nee gestemd omdat zij zich er toch niet op kunnen beroepen. Trouwens gaan ze ook zo naar de notaris? Wordt het ook officieel gemaakt?

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #2 Gepost op: 25 apr '12 - 21:26 »
je wilt dus zonder op enige zin bij te willen dragen of verantwoording op je te nemen inspraak kunnen hebben op hoe anderen die zich wel willen inzetten het moeten doen? hoe wil je verwachten dat men je daarin je zin zal geven?

a propos, hoe wil jij je sympathisant noemen? je doet niks dan afkraken

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 apr '12 - 08:34 »
Ik zie dat je mijn antwoord hier helemaal hebt verwijderd.

(ophouden met offtopic gaan in het topic over de statuten. ik heb je post verwijderd, je vraagjes over die regel hou je maar bij je topic erover, en niet uit gemakzucht het forum vervuilen met die vraag in andere topics te gaan stellen. http://occupydenhaag.org/index.php/topic,478.0.html

overigens vind ik jou geen antwoord waard, je beantwoord mijn vragen ook niet, dus...)

Nog een keer anders en misschien duidelijker dan:

Citaat
je wilt dus zonder op enige zin bij te willen dragen of verantwoording op je te nemen inspraak kunnen hebben op hoe anderen die zich wel willen inzetten het moeten doen?

'Dus' is een conclusie van jezelf. Zoals ik al zei in de weggehaalde post lijkt me dat off topic. En de inspraak van geen leden (sympathisanten) wat betreft statuten is miniem. Simpel.

Citaat
hoe wil je verwachten dat men je daarin je zin zal geven?

Dat verwacht ik niet. Maar zonder bekendmaking van de nee-stemmers, "...KUNNEN WE DE STATUTEN NIET VERBETEREN,...".

Citaat
a propos, hoe wil jij je sympathisant noemen?

Hierop gaf je zelf antwoord. Je doet niks anders dan afkraken. Bestaat er zoiets als retorische antwoorden? Zucht.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 26 apr '12 - 11:20 »
nee, het is ontopic; en die conclusie waar je het over hebt volgt uit het feit dat wie inspraak wil hebben gewoon lid moet worden. dan doe je namelijk mee en dan is het ook niet meer dan logisch dat je inspraak hebt, anders kan je niet samenwerken. sympathisanten kunnen hooguit niet-bindend advies geven. voorts is niet ieder niet-lid ook maar direct sympathisant. sympathisanten zijn degene die wel voor occupy zijn maar niet de inzet en verantwoording willen die van een lid verwacht word, en per definitie dus eigenlijk niets willen inbrengen...

daarom; de statuten worden verbeterd door leden, niet door sympathisanten.

als je onder je afkraken, zoals ik dat dan ervaar, sympathiseren verstaat moet ik zeggen dat dat wel een eigenaardige manier van sympathiseren is. wellicht kan je je wat constructiever uitdrukken? want het lijkt net of je een tegenstander bent zo.

wil je trouwens niet meer priveberichten in topics posten, het lijkt me niet nodig, en het is wat het al aangeeft; prive dus.

Offline kukushka

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26 apr '12 - 11:32 »
Ik heb voor gestemd, zou enkel een kleine aanpassing willen op 13.1:
Citaat
artikel 13

1. bevoegdheden aspirant leden en sympathisanten

Aspirant leden en sympathisanten hebben geen stem-, beslissings- noch spreekrecht en alleen maar beperkt spreekrecht tijdens de rondvraag alsook spreekrecht als daartoe door een werkgroepondersteuner toestemming toe wordt gegeven. Dit spreekrecht is ook mogelijk bij een situatie, als bij artikel 11 leden 4 en 5 aangegeven is, zich voor doet. 

Hierover heb ik een aparte thread geopend.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 26 apr '12 - 11:51 »
waar?

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 26 apr '12 - 12:01 »
nee, het is ontopic; en die conclusie waar je het over hebt volgt uit het feit dat wie inspraak wil hebben gewoon lid moet worden.

Dank! Duidelijk, dat is immers ook zo met een VvE.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 27 apr '12 - 08:35 »
VvE's zijn ook heel vaak amateurs wat betreft statuten en krijgen ook altijd ruzie om leefregels!  ;)

Xh, heb je mijn vraag gemist over de notaris?

Zelf denk ik dat het best een groot probleem is zo. Het blijkt al dat een ledenadministratie dadelijk ook heel belangrijk wordt. De 'zittende' ronde tafel moet dan weer eerst lid worden en dan moet op de vergaderingen worden bijgehouden of het minimale percentage wel aanwezig was. Je moet kunnen zien of het lid wel lid is of aspirant-lid.  Dat vergt heel wat transparantie, veel meer dan nu.

En om even terug te komen op de VvE, vergeet niet de commissies die ontstaan over 'spruitjeslucht', 'mediation' of heel actueel de 'stemcommissie'. Als dan in de leefregels staat dat (daar is ie weer!):

Citaat
Het spreekt dan ook voor zich, dat ieders mening gelijkwaardig is...

Dan krijgt de spruitjeslucht geen oplossing, laat staan of iemand stinkt. Dat laatste is sowieso raar voor de leefregels als er aparte kampregels komen. De ronde tafel is nota bene een virtuele ronde tafel en op het kamp kan je elkaar ruiken ja. Goed bekeken heeft de ronde tafel een regel die dan voor het kamp is gemaakt en zo zijn er meer.

Dus nu moet de ronde tafel eerst weer even wachten op de mening van het kamp. Die kunnen niet met een alcohol en drugsregel komen voor de ronde tafel. Immers hoe controleer je dat dan? Maar volgens de statuten nemen zij wel de beslissingen.

De leefregels voor kabels en apparaten zou ik apart doen. 

ps.

Citaat
Occupy Den Haag »  Werkgroepen » ODH bloeit op (Moderators: xdenhaag, domino2011, Xhairy, fon1960, marianne, Ashrael, Notulist, frank) »

Whoooo! Nou! Het lijkt wel lente!  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 apr '12 - 08:40 door Mopje »

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 27 apr '12 - 09:28 »
Trouwens gaan ze ook zo naar de notaris? Wordt het ook officieel gemaakt?
nee, expres niet. onder meer omdat anders odh officieel aansprakelijk kan worden gesteld door de overheden. officieel zijn we een leiderloze organisatie, niemand is hoofdelijk verantwoordelijk voor occupy. het verenigingsmodel en bijkomende statuten zijn slechts overgenomen ter structurering van de organisatie voor zover dat practisch van nut was.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 27 apr '12 - 09:59 »
Tja, Xh, dan... kan je beter helemaal ophouden niet?

nee, expres niet. onder meer omdat anders odh officieel aansprakelijk kan worden gesteld door de overheden.

Forget de overheid, dan kan niemand 'officieel aansprakelijk' gesteld worden. Ik begrijp de bedoeling. Dan heb je een ernstig probleem met 'verantwoordelijkheid'. Sterker, wie is er dan verantwoordelijk voor de juiste statuten of leefregels? Er staan nu al twee versies.., en daar komen in ieder geval nog kampregels bij dan. ;)

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 27 apr '12 - 11:07 »
helemaal niet, verantwoordelijkheid is meer een stukkie innerlijke moraal dan iets banaals als wettelijk aansprakelijk zijn. en die statuten dat is iets van en voor ons allemaal. en het zijn voorstellen he

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 27 apr '12 - 11:39 »
Goed, als woorden allemaal een nieuwerwetse betekenis hebben dan weet ik het ook niet. Ik ga nog even wat evangelie uit mijn email halen en de hond uitlaten.  ;) En ik stel voor om statuten dan gewoon voorstel te noemen, is minder pompeus, bijvoorbeeld: het is voorstel is een nette tent houden. En die dan houden tot er een beter voorstel komt.

Offline don quichotte

• Full Member
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
« Reactie #13 Gepost op: 29 apr '12 - 10:04 »
Ik ben geen expert, maar ik stem tegen om het simpele feit dat wanneer iemand een schadeclaim indient omdat hij bv. struikelt over een pallet en invalide raakt iedereen op het kamp evenveel aansprakelijk is. Wanneer er geen bestuur is zijn alle kampleden bestuursleden voor zover ik weet. Is er iemand die dit tot op de bodem uit kan zoeken? Als dit zo is dan weet ik niet of ik op het kamp ga blijven.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 29 apr '12 - 10:41 »
eigen risico, net als op alle openbaar gebied

als je struikelt over een tak is toch ook niet staatsbosbeheer aansprakelijk?

Offline Ashrael

• Moderator
  • Newbie
« Reactie #15 Gepost op: 29 apr '12 - 11:22 »
Tja, Xh, dan... kan je beter helemaal ophouden niet?

Forget de overheid, dan kan niemand 'officieel aansprakelijk' gesteld worden. Ik begrijp de bedoeling. Dan heb je een ernstig probleem met 'verantwoordelijkheid'. Sterker, wie is er dan verantwoordelijk voor de juiste statuten of leefregels? Er staan nu al twee versies.., en daar komen in ieder geval nog kampregels bij dan. ;)

Nee, mopje, de leeflijnen ZIJN de kampregels. En daar zijn gewoon twee voorstellen voor.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #16 Gepost op: 29 apr '12 - 11:57 »
Ach, maak niet uit Asrhael. Als de statuten toch expres niet officieel worden..., zie jij al iemand zich er aan houden dan?

En daarbij maken deze 'statuten' alleen maar de zogenaamde ronde tafel belangrijk. Maar ja, die hebben al geen notulen vanaf 4 april! Regels maken voor iemand anders en dan je er zelf niet aan houden.., gaat 'm niet worden Asrhael. Geloof me  ;)