Auteur Topic: het belang van internet op locatie  (gelezen 2733 keer)

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
het belang van internet op locatie
« Gepost op: 26 mrt '12 - 15:26 »
ik heb deze discussie uit het 'kamp updates' topic gesplitst. het gaat ongeveer over de vraag in hoeverre, en door wie, belangerijk word gevonden dat er internettoegang op het kamp is.

quote van de originele post vanwaar dit begon.
Ik blijf met veel plezier de kamp updates en foto's bekijken. De foto van het kamp moest ik even twee keer naar kijken. Herkende het Malieveld niet terug, vanuit die hoek lijkt het wel of we midden in de stad staan! Zijn de jongens en meiden op het kamp ook tevreden met de nieuwe stek? Vind het jammer dat we die hier eigenlijk niet tot weinig tegen komen op het forum.

en hier gaat het verder met mijn postje daarop;

tja, dat is voor een belangerijk deel te wijten aan het feit dat er niet echt goed toegankelijk internet is daar. die geisoleerdheid is best een ernstig probleem.
« Laatst bewerkt op: 26 mrt '12 - 22:40 door Xhairy »

Offline navellef

• Newbie
  • *
Re: Re: kamp updates
« Reactie #1 Gepost op: 26 mrt '12 - 18:08 »
De analyse klopt m.i. niet. Als de probleemstelling niet klopt, zul je het werkelijke probleem niet kunnen oplossen. Vandaar dat ik reageer.
die geisoleerdheid is best een ernstig probleem.
Ten eerste: wie ervaart die geïsoleerdheid als een ernstig probleem? Niet de kampers zelf, volgens mij. Hebben zij zelf daarover herhaaldelijk een wens geuit? Ondernemen zij zelf pogingen om een verbinding te krijgen? Enkelen hebben dat váák gedaan, zoals Gerben, maar de groep verder?
tja, dat is voor een belangrijk deel te wijten aan het feit dat er niet echt goed toegankelijk internet is daar.
Ten tweede: Als er verbinding was, werd dan online gecommuniceerd door kampers? Er kon vaak worden gelivestreamd en er werd wel eens meegedaan aan de Ronde Tafel, maar ook dan nam bijna niemand het woord, op Bart en/of Gerben na.

Dus: Stel eerst eens vast wie een probleem heeft.
En laat de 'eigenaren' van het probleem vaststellen wat hun probleem is.

Mij lijkt het een probleem voor het functioneren van Occupy Den Haag, omdat diverse occupiers zich zelden op elkaar afstemmen, in denken en in doen. Er is geen samenhang dan, lijkt mij. ODH is verdeeld in on- en offliners. Dat is de indruk die ik - online - krijg. Maar wie ervaart dat als probleem?

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 26 mrt '12 - 18:29 »
die probleemstelling is algemeen, en al veer eerder gesignaleerd en algemeen erkend. tis niet aan de persoonlijke ervaring van een willekeurige anderhalve kamper ter plekke om dat voor de algemene opinie vast te stellen of uit te maken. verders zijn er geen eigenaren van een algemeen probleem.

ik zie dit weer een discussie worden, in welk geval ik dat van dit topic zal afsplitsen naar een apart terzake topic... had je zo je daar zin in had zelf wel even het initiatief voor mogen nemen om een topic over te beginnen, zodat het mij weer extra werk bespaart...

Offline don quichotte

• Full Member
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
« Reactie #3 Gepost op: 26 mrt '12 - 18:31 »
Onliners en offliners, wij en zij, the real occupiers..... allemaal termen die niet echt helpen bij het vormen van een groep. Out of the blue is er een groep mensen bij elkaar gekomen die een GEZAMENLIJK DOEL voor ogen hebben. Als we kijken naar wat er sinds oktober vorig jaar in werking is gezet door een groep mensen die elkaar voorheen niet kenden vindt ik dat we allemaal trots mogen zijn. Tuurlijk valt er wat te verbeteren, maar ik vindt het te makkelijk om dingen af te schuiven op anderen. Als er iets niet klopt of naar je zin gaat, dan is het verstandig om het "probleem" op tafel te leggen en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Ik probeer elk weekend in Den haag op het kamp te zijn en als ik daar niet ben doe ik van alles online, behalve mumble waar ik mijn redenen voor heb. Stop alsjeblieft met het "wij en zij" denken en doe gewoon je ding, online of ergens anders.....

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 mrt '12 - 18:51 »
'Hier en daar doet ieder zijn ding.' Ja.

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #5 Gepost op: 26 mrt '12 - 18:52 »
Sluit me bij het twee bericht hierboven aan, en dan nu graag weer ontopic. Kamp updates..
Vanmiddag was Michel weer even live aan het streamen vanaf het kamp. Was goed om weer eens te zien.
Hij is voornemens om iedere dag tussen 15-16 uur te streamen vanaf het kamp! Dus hou de livestream in de gaten!

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26 mrt '12 - 21:40 »
[..]Zijn de jongens en meiden op het kamp ook tevreden met de nieuwe stek?
Vind het jammer dat we die hier eigenlijk niet tot weinig tegen komen op het forum.
Aldus een moderator, en een andere moderator ging daarop in.
Citaat van: Xhairy
tja, dat is voor een belangerijk deel te wijten aan het feit dat er niet echt goed toegankelijk internet is daar.
die geisoleerdheid is best een ernstig probleem.
En daarop reageerde ik pas. Wie begon dan een discussie? Niet ik.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 26 mrt '12 - 22:20 »
dat was gewoon een constatering van mij, ik ging niet in discussie. jij bent degene die met stellingen komt, dingen wil weerleggen, met vragen komt die vereisen dat erop in word gegaan, enz. jij bent dus degene die een discussie begint.

maar bedankt voor het mij noodzaken dat ik ingrijp en het in de wind slaan van verzoeken ontopic te blijven. ik ga de discussie afsplitsen. even geduld aub.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: het belang van internet op locatie
« Reactie #8 Gepost op: 26 mrt '12 - 22:59 »
klaar, discussieer naar hartelust verder.(en graag niet over wie de discussie begon)

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26 mrt '12 - 23:32 »
'Waar spreken we af, wanneer we elkaar kwijt zijn?'
hoor ik Theo Maassen (4e minuut) zeggen, zoals zijn moeder zei bij het binnengaan van De Efteling.

'Dat is het probleem: We zijn elkaar kwijtgeraakt en we hebben niets afgesproken.'

Sssst. We praten er niet over. Geen probleem. Alles gaat goed.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 27 mrt '12 - 00:01 »
kan je voor de duidelijkheid iets minder cryptisch zijn? en iets minder sarcastisch proberen te willen doen?... het is mij namelijk niet helemaal duidelijk welk punt je hiermee mbt het topiconderwerp wil maken. op zich leuke video hoor, maar de vraagstelling ging dus over het belang van internettoegang hebben op het kamp.

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 27 mrt '12 - 00:28 »
18:08 heb ik in uiterst concrete bewoordingen op jou gereageerd. Jij reageerde met wat algemeenheden, waardoor niets concreets meer over bleef.

Haal die video maar weg, laat svp wel de link staan, ik wilde er alleen maar naar verwijzen, het is idd niet relevant hier.

Ik zie niet in wat cryptisch is, sarcastisch of off-topic aan mijn bewering dat occupiers elkaar kwijt zijn geraakt.  Cernunnos benoemde het al. Daar begon de discussie mee.

Cernunnos en jij legden een probleem op tafel, ik reageerde daar op.
En dan ineens: is het probleem er niet meer.
Jij en Cernunnos kiezen ervoor om erover te zwijgen verder.
« Laatst bewerkt op: 27 mrt '12 - 00:34 door navellef »

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #12 Gepost op: 27 mrt '12 - 01:14 »
Citaat
Ik blijf met veel plezier de kamp updates en foto's bekijken. De foto van het kamp moest ik even twee keer naar kijken. Herkende het Malieveld niet terug, vanuit die hoek lijkt het wel of we midden in de stad staan! Zijn de jongens en meiden op het kamp ook tevreden met de nieuwe stek? Vind het jammer dat we die hier eigenlijk niet tot weinig tegen komen op het forum.
Nog even wat ik schreef. Een reactie op een leuke posting over het kamp met mijn complimenten naar de schrijver. Vraag ook hoe de jongens en meiden op het veld het vinden op de nieuwe stek en merk op dat ik het jammer vind dat ik ze hier nog niet of weinig zie en dat meen ik ook oprecht!
Soms zijn zaken gewoon zoals ze er staan, niets meer en niets minder, en leg ik helemaal geen probleem op tafel. Zou je mij dus verder buiten deze discussie willen houden en zeker niet mij "verplichten" om op jou te reageren aub.
Dank je.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: 27 mrt '12 - 01:22 »
@navellef;

het gaat erom wat het probleem is, en niet of een willekeurige anderhalve kamper het probleem ook als probleem ervaart. de ervaring van een willekeurige anderhalve kamper alleen is niet bepalend voor wat van belang is voor occupy.

ik verwoord dat probleem, een al veel eerder algemeen onderkend en als zodanig aanvaard probleem, en vervolgens stel jij dat de probleemstelling niet klopt en ga je uit van niet terzake argumenten, namelijk dat het probleem mogelijk niet door een of andere willekeurige anderhalve mogelijke kamper niet als zodanig word ervaren. het probleem heeft betrekking op het doel dat voor ogen staat, namelijk de communicatie vanuit het kamp naar de buitenwereld. ook dit staat weer los van of een willekeurige op dat moment aanwezige anderhalve kamper daar toevallig zin in heeft om dat te kunnen. we moeten uitgaan van die kampers die dat wel willen.

op het eind kom je met een eigen probleemstelling, namelijk de communicatie, of meer het gebrek eraan, onderling binnen occupy den haag. wat óók een probleem is, maar niet het probleem waar ik het over had en waar jij in de eerste plaats op in ging.

doe me een lol en begin daar een apart topic over. voor mijn part verwijs je ernaar van hier uit. je video kan je daarin meenemen, vind ik wel een goeie.

over de embedding van de video; dat gebeurt automatisch bij het plaatsen van een youtube link. ik kan dat niet scheiden, dus ik laat het staan.

je snapt niet wat er cryptisch, sarcastisch en offtopic is? wellicht snap je de topictitel dan niet. maar ter voorkoming dat we het gaan hebben over wat de topictitel zou moeten zijn stel ik wederom voor dat je een nieuw topic begint met de probleemstelling zoals jij die poneert, namelijk het gebrek aan communicatie binnen occupy den haag.

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 27 mrt '12 - 02:12 »
Cer, jij bent uitsluitend positief over Occupy en uitsluitend negatief over mij.
Xhairy, Je doet serieus moeite om mij wat uit te leggen, met moeite je irritatie onderdrukkend.
Ik wil niks meer hier. Sta toch alleen. De wil is weg.
« Laatst bewerkt op: 27 mrt '12 - 02:17 door navellef »

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #15 Gepost op: 27 mrt '12 - 10:54 »
Cer, jij bent uitsluitend positief over Occupy en uitsluitend negatief over mij.
Lol Navellef, wat ken jij mij toch verschrikkelijk slecht zeg, jammer.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #16 Gepost op: 27 mrt '12 - 11:16 »
tis ook nooit goed ook he

Offline don quichotte

• Full Member
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
« Reactie #17 Gepost op: 27 mrt '12 - 15:20 »
hier een reactie van een parttime kampbewoner/ weekend-activist, betreffende het belang van internet op lokatie. De laptop draait op een accu, de verbinding is prima. Is er een probleem? Als je het mij vraagt niet. Is internet op lokatie belangrijk? Ja en nee, ja mits er wat zinnigs op dit forum te lezen valt, nee als er alleen maar persoonlijke frustraties worden gespuid. Michel is vastbesloten vanaf nu dagelijks tussen 15.00 en 16.00 te livestreamen, vandaag is hij wat later door een interview/fotoshoot van dagblad de pers....
groeten vanaf een zonnig malieveld!

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #18 Gepost op: 27 mrt '12 - 15:44 »
De laptop en overige voorzieningen zijn gekocht om vanaf het kamp een aantal zaken te kunnen doen:
1- Het verzorgen van een livestream vanaf het kamp om de "buitenwacht" op de hoogte te houden van het reilen en zeilen op het kamp
2- De mogelijkheid te bieden aan de mensen op het kamp om in contact te zijn met andere OC's in Nederland en Wereldwijd
3- Om op te kunnen werken bij voorbereiding van acties etc etc.
4- Het deelnemen aan de online vergaderingen
5- Contact kunnen onderhouden met de mensen die online voor ODH aan het werk zijn en zelf ook deel uit te kunnen maken van werkgroepen
6- En als laatste, niet geheel onbelangrijk, het frontportaal zijn voor mensen die voor het eerst contact maken met Occupy, om met hen te chatten, ze zaken te laten zien via de livestream etc.

Het forum staat er dus los van, al is dat wel een middel dat het makkelijker zou kunnen maken voor het kamp om te lezen wat er verder rondom ODH gebeurd.
Dus mijn conclusie, ja het is belangrijk dat internet draait op het kamp om meer mensen te kunnen bereiken en om onderling een goede communicatie te kunnen houden en tevens om de mensen op het kamp een raam naar buiten te bieden.
Verschuilen achter dat daar frustraties worden geschreven... gelukkig niet alleen maar. En soms is het ook goed om van elkaars frustratie op de hoogte te zijn.
Zelf worden we ook regelmatig getraceerd op de frustraties op het Malieveld via de livestream of op andere manieren.

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 27 mrt '12 - 16:28 »
Cer en Xhairy, Misverstanden wil ik nog even ophelderen:
1. Cer, mijn zin aan jou betrof jouw opstelling in dit topic, niet jou persoonlijk noch iha over mij of occupy. (Goede, zakelijke en concrete reactie overigens, 15:44.)
2. Xhairy, ik erkende juist dat je serieus mij eea uitlegde, maar er zat irritatie in naar mij.
In mijzelf knapte een toch al dun draadje met ODH:
Als alleen maar 2 occupiers zich alleen maar ergeren aan mijn oprechte zorg en meedenken aan een oplossing van een probleem, waarom zou ik dan nog die betrokkenheid handhaven en die moeite doen? Alleen maar tegenstand ontmoeten is niet leuk meer.
Dàt was wat ik blijkbaar niet duidelijk communiceerde.

Misschien is niet zozeer gebrek aan onderlinge communicatie online (met het kamp) het probleem, maar überhaupt weinig te communiceren te hebben. Ik besefte ineens dat oa drie kampers - Filo, Don Quichotte en AnderSom, niet de minsten - wel online communiceren.  'Alleen' Michel, Gavin en Barry niet?

Waarmee ik eerder al begon - de formulering van het probleem en de eigenaar ervan - lijkt me van doorslaggevend belang. Hebben we het probleem wel helder? Als dan de discussie hier niet past bij de topic-titel, dan .... kan de topic-titel worden aangepast  8) . Eventueel ruimer geformuleerd, dan krijgen we tenminste de ruimte om te (onder-)zoeken.

Misschien gaat Cernunnos 15:44 de goede kant op.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: 27 mrt '12 - 17:14 »
de formulering van het probleem? het probleem waar ik het over had en waar je op in ging was wat ik in de topictitel heb aangegeven. waar jij het over hebt is een ander probleem, zoveel is me inmiddels wel duidelijk.

en ik ben niet direct geirriteert vanwege je punt, alleen dat je daar oftopic over door blijft gaan op kampupdates. kep meer de indruk trouwens dat juist jij geirriteerd ben.

verders vind ik het bepaald vermoeiend om met jou te communiceren. (als we het dan toch over communicatie hebben) en om dat goed te doen is niet mijn sterkste ding, communiceren, en jouwes ook niet trouwens... ik faal om te beantwoorden aan hoe jij mij wil interpreteren. geen ramp, zo belangerijk ben ik niet ook, dus.

maarreh, topictitel blijft gewoon zo, dus wil je het toch specifiek over iets anders hebben, maak daar dan een nieuw topic voor.