Auteur Topic: eten of occupy?  (gelezen 3051 keer)

Offline Filo

• Newbie
  • *
Re: Re: kamp updates
« Reactie #15 Gepost op: 19 mrt '12 - 19:23 »
Volgens mij is dit nu helemaal offtopic gegaan dit  topic. Het gaat nu al bijna 2 blz over een inhoudelijk iets ipv dat men op de hoogte gebracht worden van wat er vandaag op het kamp is gebeurd.. juist dat was zo leuk aan dit topic en verdwijnt nu naar de achtergrond.. Hoe belangrijk inhoudelijk de discussie ook is, denk ik dat het niet de bedoeling is omdat hier met elkaar uit te 'vechten'.

Ben zelf niet in de mogelijkheid geweest om naar het kamp te gaan de afgelopen dagen. Hoe is het daar nu en hoe staat het er nu bij??

Gr. Filo

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #16 Gepost op: 19 mrt '12 - 20:12 »
Inderdaad het verzoek om ontopic te blijven. Open anders even een ander topic voor deze discussie. Het is jammer dat de kampupdates nu verdwijnen in deze discussie.

Offline navellef

• Newbie
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 19 mrt '12 - 20:49 »
@Cer, Misschien wil jij de discussie verplaatsen? Ik ben het wel met je eens.
'Kampgeld' oid als titel?
(Door irrationele reacties zie ik voortzetting van de discussie als zinloos overigens.)

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #18 Gepost op: 19 mrt '12 - 20:57 »
Ik lees in XHairy's post, dat er op een gegeven moment maar 300 Euro (6 x 50) beschikbaar was.

Tot nu toe is voor twee Euro, per persoon, per dag gekookt. Is dat echt teveel?
300 euro, dat waren nog es tijden, dat er gewoon geld was... en ja, iedere cent is teveel, want besteed aan iets wat niet nodig hoort te zijn omdat ieder mens daar normaal gesproken zelf zorg voor draagt; eten.

Dat mensen hun eigen portemonnee trekken, is om het kamp geen honger te laten leiden. En ja, ik wilde je oren wassen, dat klopt.
heel lief, maar misplaatste barmhartigheid, want de mensen op het kamp zijn niet in hongersnood, iedereen kan zelf voor eten zorgen. gaan ze soms dood als er geen occupy was? ik vind het schandalig dat het kamp er gewoon maar vrede mee heeft dat er andere mensen voor hun eten betalen die zelf nota bene in de grootst mogelijke financiele problemen zitten, er word gewoon misbruik gemaakt van hun goedheid. jij wil mij oren wassen met onterechte reden, niet ik ben fout met het kamp geen gratis voedsel gunnen, maar het idee van het kamp is fout dat het vind dat het mag verwachten dat de gebraden kippetjes maar gewoon gratis ieders mond komen binnenvliegen. deze ballon had van mij niet snel genoeg kunnen klappen in ieders gezicht.

Zoals ik het nu begrijp wil Xhairy geen budget voor eten? Maar wel een uitgehongerd kamp laten streamen? Dit snap ik echt hoor, zo een houding. Dat hele kookteam is juist opgezet omdat er geen kraai wilde koken en afwassen op het kamp.
precies, geen budget voor eten, en al zeker niet op een leegloopkoers. als kamp uitgehongerd is is dat ieders individuele eigen verantwoording en keuze als je niet voor je eten wil zorgen wat je normaal altijd wel doet, niet mijnes. dat kookteam is geboren uit de noodzaak thuis te koken omdat gas verboden was. het budget van die 50 euro, waar ik het toen al niet mee eens was, was daarvóór al vergeven, dit kwaad is al veel eerder geschied. ga jij niet invullen waarom dat kookteam precies in het leven is geroepen want ik was erbij, en mijn mening destijds is je niet opgevallen of je vond het niet de moeite waard omdat het toch maar een minderheidsstem betrof...

Navellef, XHairy zegt letterlijk dat hij tegen een budget was van 50 Euro per week was, dus jouw bewering klopt niet.
letterlijk bedoel ik tegen een budget op zich, niet specifiek een 50 euro ofzo. laat de uitleg van mijn woorden maar aan mij zelf over als je iets niet helemaal duidelijk is.

Is het werkelijk zo, dat er geen spullen kunnen worden aangeschaft of gehuurd, doordat een kookteam het kamp wil eten wil geven? Hoeveel aggregaten hadden dan van het reeds bestede bedrag aan eten gekocht kunnen worden?
denk liever in termen van benzine, is wat makkelijker. en ja, nu dat het geld op is is zelfs nog meer duidelijk in te zien dat er andere dingen niet kunnen omdat het geld op is (onder meer aan eten ja, om niet te zeggen voor het overgrote deel). er is nu dus geen geld meer voor benzine, aka de livestream. point made.

Dus geen eten en drinken meer van occupy geld? Kan jij dan dan aangeven hoe de mensen moeten eten op het kamp, als er geconstateerd is dat de de kampleden zelf geen bijdrage willen leveren? Ze als straf uithongeren. Dat is pas genant. Ik dacht dat wij voor elkaar zorgden.
juist, geen eten en drinken van occupygeld. mensen moeten eten zoals ze dat altijd al deden, mensen die willen eten zonder bijdrage te willen leveren zijn parasiten. als mensen willen uithongeren is dat hun verantwoording, niemand anders. voor elkaar opkomen is iets anders dan toestaan dat er geparasiteert word, dat is pas genant. helpen best, maar niet tot aan je poepluier verzorgen. beetje zelfstandigheid mag best verwacht worden, en ik vind voor je eige vrete zorgen daar wel bij horen.

Ik heb een paar vragen. Is er wel eens uitgerekend wat het kost per dag om het kamp te kunnen laten draaien?
Hoeveel is er nu nog te besteden?
Waaraan?
Wie of wat bepaalt dat?
die berekeningen zijn wel es gemaakt maar kwamen stuk voor stuk hoger uit dan hoe het ging, toen ik het geld nog beheerde, dus die euvele moed werd snel vanaf gestapt. er is inmiddels niks meer te besteden, de koek is op. waaraan, nergens meer aan, tis op. en ik ga er niet meer over. gelukkig... en wie bepaald?... ik heb het in het begin voor een zeer belangerijk deel bepaald, en daarom was er over die inmiddels vrij lange periode toch altijd wel geld voorhanden, waar toch de meeste belangerijke dingen van gekocht konden worden. en ja, zelfs een paar enkele euro's werden nogthans toch gebruikt om de meest basale voedselvoorzieningen aan te schaffen, denk aan brood... toch wist iedereen dat je voor voedsel zelf moest zorgen. magoed, daar is de klad erlangs ingekomen. hadden we misschien nog strikter niet aan moeten beginnen. maar toen ging het om niet zoveel geld... enfin, er ging destijds iig meer geld naar benzine dan naar eten. en momenteel weet ik niet wie bepaald. niet ik iig, ik zeg maar wat.

Dan nog een mededeling: Ik kap nu ook met het kookteam, want het kost teveel en is genant.

Eet smakelijk!
yep, genant ja. en helemaal deze emotionele chantage. maar tis best hoor, geef mij de schuld maar van jou keuze. kan iedereen nu dan gewoon weer beginnen met voor zichzelf gaan zorgen? fijn, dan word het misschien toch nog es wat. o en als mensen samen één potje voor allemaal willen koken laat dan ieder geven wat ie van plan was om voor zichzelf te besteden in geval die voor zichzelf ging zorgen. en als dat later weer uitgroeit tot een kookteam zorg dan dat je altijd de fondsen daarvoor bij de juiste mensen vandaan blijft laten komen. de eters.

bon appetit

Offline navellef

• Newbie
  • *
Re: eten of occupy?
« Reactie #19 Gepost op: 19 mrt '12 - 22:30 »
Waarom dit financiële onderwerp niet in de categorie 'Financiën'? Onderverdeeld bij de werkgroepen?
Dit is immers geen nieuws. Het betreft interne kampzaken, intern beleid.

Offline Oenkenstein

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 19 mrt '12 - 22:31 »
Bedankt XHairy voor je uitvoerig betoog. Het maakt voor mij in ieder geval een hoop duidelijk.

Het klopt inderdaad dat de kookgroep is opgericht, omdat er niet op het veld gekookt mocht worden. Maar zonder gas, hoe regelt iemand dan zijn eigen eten ter plekke, zoals jij voorstelt?
Het kookteam is in ieder geval geboren uit noodzaak, niet om de mensen in de watten te leggen.

Verder vind ik wel dat jij gelijk heb. Geen mensen eten geven en in de watten leggen, die het zelf kunnen betalen. Ze konden immers dat ook, toen zij nog geen occupisten waren. Er was echter geen mogelijkheid toe, bij gebrek aan gas.

Jouw mening is destijds wel degelijk gehoord. Dat leidde ook tot een clash, tussen de kasbewaker en het kookteam. Gelukkig kwam er snel concensus, maar begrijp dat jij er tot op heden er niet mee eens bent.

Sorry voor de emotionele chantage, dat was niet netjes. Ik ben de laatste dagen ook behoorlijk geaggiteerd, geveld door griep en enigszins overvallen door recente gebeurtenissen. Ik zal niet niet meer op de man spelen en dit soort trukjes toepassen. Vergeven?

Feit blijft: Indien het genant is en tot onnodige kosten leidt, dan is het kookteam niet meer nodig en trek ik mijn handen ervan af.

Maar zoals jij het nu brengt is het net alsof ik mij schuldig moet gaan voelen, omdat wij een nooddsituatie hebben opgelost voor 2 Euro per dag en er daardoor dus geen benzine voorradig is geweest. Dat vind ik ook wat ver gaan.

Momenteel staat er een keukentent op Malieveld. De noodzaak tot een dagelijks kookteam, is er nu sowieso niet meer. Ben jij van mening dat er wel geld aan gas besteed kan worden, zodat er aldaar gekookt kan worden, of vind jij dat ieder zijn eigen drinken en eten maar op de een of andere wijze regelt? En zo ja, op welke wijze?

Laatste vraag:
Waar kunnen lezers terug vinden, dat er momenteel een tekort op de balans is? Ik schrik echt van deze mededeling, want dat betekent er niets kan worden ondernomen?

Ondanks ons meningsverschil is er veel voor de buitenwereld duidelijk geworden hoe bepaalde zaken zijn of waren geregeld bij Occupy Den Haag.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #21 Gepost op: 19 mrt '12 - 23:54 »
gas; campinggasbrandertje met tankjes kan door mensen individueel aangeschaft worden, maar is practischer en rendabeler om een grote gasfles te bestemmen voor algemeen gebruik. kosten van dat gas kwam voorheen voor rekening van occupy. is op zich nog best te bekostigen, maar niet met de krankzinnige hoeveelheden koffie die destijds non-stop gezet werd. wellicht zal daarom voor gasgebruik toch ook een eigen bijdrage gevraagd moeten gaan worden.

ik ben het tot op heden nooit eens geweest met dat vaste kookbudget uit de occupykas, en dat zal ik nooit worden ook. occupygeld dient voor occupy te zijn en niet voor mensen hun individuele behoeften.
het economische nut van een centraal kookteam ontken ik echter niet. maar het is het bij elkaar getelde individuele etensgeld van mensen waar dat kookteam zijn economische nut voor moet opbrengen. m.a.w. mensen moeten goedkoper uitzijn doordat er collectief gekookt word dan wanneer men het ieder voor zich zou doen.

je hoeft je niet schuldig te voelen dat er geen benzine is, het geld had toch opgegaan zoals het ging. de basis was fout, t was onvermijdelijk, tis alleen wat sneller gegaan.

dat het geld nu op is kan ook ik niks meer mee. hopen op nieuwe donaties en zuinig ermee zijn. en voor eten kun je bijdrage vragen en dan kan er best centraal gekookt worden, hetzij opt veld hetzij bij mensen thuis.

ik hoop dat dat je vragen een beetje beantwoord, ik moest ook effe nadenken over; hoe nu?
iig beterschap gewenst, en maak je geen verdere zorgen naar mij toe ofzo ok? tis wel goed

Offline Ferry

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 20 mrt '12 - 00:20 »
Even Oenkenstein aangehaald ... er schijnt een tekort op de balans te zijn...

Voor de goede ORDE  beste occupiers , het lopende contract bij Bo Rent voor de dixie loopt binnenkort af .
Ondergetekende onderzoekt nu met spoed wanneer die datum is .
Is er geen geld meer op de rekening , dan verleng ik het op mijn naam staande contract van de dixie niet .
Ben niet van plan het uit eigen portemenaie te betalen !

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #23 Gepost op: 20 mrt '12 - 00:35 »
@Oenkenstein, de boekhouden kun je HIER terugvinden. Even uit het hoofd, is er nog geld dat is ingezameld voor een nieuwe tent, en zit er nog geld in de livestreampot dankzij een gulle en grote donatie destijds, maar dat is puur bedoeld voor het livestreamen al is daar al regelmatig een voorschot op genomen omdat de andere potjes leeg waren.
Tijd dus om iedereen die mee eet, mee te laten betalen aan de kosten voor het voedsel en het gas dat daarvoor verbruikt wordt. Dat doe je tenslotte thuis ook, betalen voor je eten en de brandstof. Met elkaar koken is dan nog eens goedkoper ook.
We hebben online hard gewerkt om van de rechter een uitspraak te krijgen zodat we weer gebruik mochten gaan maken van gas op het kamp, daar zitten heel wat dagen en nachten werk in, vele stukken die zijn geschreven, met als resultaat opheffing van het verbod in afwachting van een bodem procedure.
Laat men dan nu ook gaan koken op het kamp. Het op vaste tijden met elkaar eten en eten koken kan ook goed werken voor de sfeer op het kamp.
Verder zijn er nog meerdere winkels en restaurantjes die gratis producten hebben aangeboden. Van dat aanbod hoeft alleen maar gebruik te worden gemaakt om voedsel op het kamp te krijgen. Het hoeft dus niet eens veel te kosten om iedereen van voedsel te voorzien.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #24 Gepost op: 20 mrt '12 - 01:04 »
dus er is nog ruim 1000 euro te besteden voor non-livestreamdingen?... of snap ik het niet? ooooooooooow ik ben niet goed in administratiedingen...

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
« Reactie #25 Gepost op: 20 mrt '12 - 01:15 »
misschien die vraag stellen bij de werkgroep financieën xhairy?

Offline don quichotte

• Full Member
  • niets is wat het lijkt en zelfs dat niet
« Reactie #26 Gepost op: 20 mrt '12 - 01:41 »
De laatste update van de boekhouding is niet helemaal up to date, geeft ook helemaal niks maar feit is dat het financieele plaatje van ocdh zeer onoverzichtelijk is geweest voor mij. Ik weet wel dat als het de bedoeling is om het kamp te houden alle tot nu toe bedachte constructies wel iets hebben en we vooruit moeten kijken. Mijn voorstel is; repareer de aggregraten, verkoop er 2, of doneer ze aan een andere occupy, hou er 1, meer heb je niet nodig. Verder is het mischien een idee om met een vierkante meter aan zonnepanelen en roulerende accu's een zelfvoorzienende bron van stroom te creeren? Dit is een investering, maar als je die afweegt tegen de huidige benzineprijzen heb je dat binnen notime terugverdiend en kan er weer elke dag gestreamd worden op energie die we zelf opwekken.

Wat het eten betreft, het lijkt me niet meer dan normaal dat mensen die op het kamp eten een kleine bijdrage betalen waarvan een gezamenlijke prak gekookt kan worden. Mensen van buiten het kamp eten maar thuis, tenzij er wat over is. Nu ik hier over nadenk valt het me eigenlijk pas op hoeveel mee-eters er, zeker in het begin, op het kamp waren. Brengt me meteen op een ander probleem, de afwas. Voor mij persoonlijk is dit geen probleem, zeker niet als er voor een select gezelschap wordt gekookt. Maar de praktijk wijst uit dat niet iedereen even netjes is afgericht. Mischien kinderachtig, maar ik ben ervoor dat iedereen die mee eet een eigen bord, bestek en mok heeft/krijgt/zelf koopt waarvoor hij zelf verantwoordelijk is. Heb je je bord niet afgewassen? geen eten.... simpel en doeltreffend en dan kunnen we voor eens en voor altijd die verschrikkelijke witte plastic kutbekertjes van het occupy-kamp verbannen. Kliko's vol met plastic bekers zijn er al weggegooid en die helpen niet echt mee aan een betere wereld. Het enigste wat echt lastig is om op het kamp af te wassen zijn pannen en wellicht dat er mensen van buiten het kamp bereid zijn om om de 2 of 3 dagen samen met een "kamper" deze thuis af te wassen. Dit zijn slechts ideeen, hoewel ik die zonnepanelen er graag zie komen.....

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #27 Gepost op: 20 mrt '12 - 02:21 »
voorwaar leuke ideeen allemaal, maar geen van alle nieuw. meeste van je probleemstellingen ga ik niet nader meer op in, zijn voor mij echt zooo ongelofelijk triviaal, maar dat van die accu's en zonnecellen en shit heeft nog steeds ook echt mijn pré. dat is de kant die je uitmoet; zelfvoorzienend zijn in benodigde stroom voor livestream. dat kan niet tot in einde der tijden van dure benzine afhankelijk zijn. dat hele gebeuren met die accu's moet uitgewerkt worden en werkzaam gemaakt, leg daar de focus maar. opladen kan bij mensen thuis, al is dat wat lastig, het kan per direct. dan met een opstelling met zonnecellen, windmolen of door fiets of spartamet aangedreven autodynamo om de accu's ter plekke op te kunnen laden. dit is beslist duurzamer dan maar doorgaan op benzineslurpende generators. blij toe dat ze stuk zijn.

vraag gerben, die was achter een zonnepaneel aan destijds...