Auteur Topic: Waarderings systeem  (gelezen 1856 keer)

Offline Cernunnos

• Administrator
  • Full Member
  • wakker aan het worden
Waarderings systeem
« Gepost op: 16 feb '12 - 11:24 »
Ik zie dat het waardering systeem is ingeschakeld. Wat ik echter niet mooi vind is dat bij een positieve waardering er onder je naam respect met een getal komt te staan.... Het gaat om individuele postings die gewaardeerd worden en snap niet wat dat met het overall respect van een gebruiker te maken heeft, vind het in ieder geval niet echt des occupy's.
Tevens heb ik mijn twijfel bij het waarderingssysteem, het brengt een waarde systeem aan terwijl ik vind dat iedere post, sterker of zwakker geschreven waardevol is en evenveel kansen moet hebben als andere postings.
Lijkt me dus goed om dat nog als werkgroep internet met elkaar te bespreken en/of aan de groep voor te leggen.

Offline Mopje

• Full Member
Re: Waarderings systeem
« Reactie #1 Gepost op: 20 feb '12 - 09:35 »
Je hebt gelijk wat betreft het 'waarderingssysteem', er moet natuurlijk op posting worden gewaardeerd.

... ik vind dat iedere post, sterker of zwakker geschreven waardevol is en evenveel kansen moet hebben als andere postings.

In dat geval zou je rap je bans op de livestream toch op zijn minst moeten opheffen.

Offline xyhuat

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22 feb '12 - 05:06 »
 Citaat van: Cernunnos op 16 feb '12 - 11:24
... ik vind dat iedere post, sterker of zwakker geschreven waardevol is en evenveel kansen moet hebben als andere postings.

In dat geval zou je rap je bans op de livestream toch op zijn minst moeten opheffen.
-------------------------------------------------------------------------------------
Reaktie op het citaat Off-topic, topic gaat over postings op het forum.

Nergens zie ik beschreven staan hoe dat waarderingssysteem werkt en waarom dat noodzakelijk is. Ik zou wel eens willen weten wat de criteria zijn van dat waarderingssysteem. Op bepaald woordgebruik? Op slechte nederlandse taal? Op naam? Wie of wat bepaalt eigenlijk het aantal punten, + dan wel -, een posting krijgt. Of vallen er prijzen mee te winnen bij een bepaald aantal + punten? "Straf" bij een bepaald aantal - punten? Het lijkt aardig veel op een competitie, mijns inziens. Ook al zou de posting op zich ergens op gewaardeerd worden, de schrijver ervan wordt er op "aangekeken". Mijns inziens komt de gelijkwaardigheid van posters, wat mensen zijn, hiermee in het geding. Ik zie dus daarom het waarderingssysteem niet als een toegevoegde waarde.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 22 feb '12 - 11:49 »
Dat dacht ik dus ook. Maar de postings worden niet gewaardeerd en ook is onduidelijk hoe!

Citaat
Hierdoor heeft een ieder een gelijkwaardige stem in het bepalen van welke posts bovenaan te zien zijn op de openingspagina.

Niet iedereen kan stemmen, ik zie nergens een stem knop bijvoorbeeld. Ook verandert er niks aan de post zelf, maar het "respect" onder je naam wel. (ben benieuwd wie dat wel kan dan?)

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 feb '12 - 12:14 »
Het waarderingssysteem is bedoeld als een zelfregulerend mechanisme.

Ok, misschien de handleiding even hier plaatsen, dan kan iedereen het zien.

Offline Johan

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22 feb '12 - 12:30 »
Systeem is heel grappig... maar als een persoon niet zo populair is bij de rest, wordt het bericht dus evenredig gewaardeerd met een - bij voorbaat al.... ook al mocht het bericht dan wel nuttig of goed zijn.
Zie er geen waarde in en werkt contra-productief, zeker op een smal forum zoals dit forum op dit moment nog is.

Offline esther1972

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 feb '12 - 13:27 »
Als ik heel eerlijk ben zie ik een waarderingsysteem voor posts of posters geen meerwaarde hebben voor het forum. Ik zie liever dan men de discussie aangaat op basis van argumenten als men het met een post wel of niet eens is dan het plussen of minnen geven.

Het plussen en minnen van posts kan verder ook al snel persoonlijk (opgepakt/gemaakt) worden...en dat lijkt me niet de bedoeling.

Offline aard01

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22 feb '12 - 14:13 »
hallo adm

hierbij ff een berichtje van mij  op dat rating gebeuren  vindt zelf dat het niet kan
daar je dan de mensen ervan  weer houd iets op te brengen 
en dat is volgens mij niet de bedoeling er van ,dus wat mij  betreft mag het  weg gehaald worden
laat de mensen zelf beslissen  of ze er op reageren  willen

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 23 feb '12 - 09:44 »
Hoi,

Even ter verduidelijking: als je iets wil verduidelijken ga er dan niet vanuit dat je publiek stom is.

1. Het waarderingssysteem voor mensen werkt niet. Dat is al aangegeven.

2. Het blijkt dat een select groepje mensen mag waarderen en dat ook doet.

3. In de handleiding staat hoe je dit kan uitzetten

4. Doe dat dan.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 23 feb '12 - 11:51 »
De vraag is of het ratingsysteem kan worden verwijdert zolang het niet werkt?

Ratings op post niveau gaan namelijk dezelfde bezwaren krijgen en zullen ook niet werken hier met zo weinig deelnemers.

Offline Mopje

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 23 feb '12 - 19:41 »
Citaat
Karma is a feature that shows the popularity of a certain member. To make it available, the administrator must activate it in core features. If members are allowed, they can choose to to raise (Applaud) or lower (Smite) a person's karma. This is how a member's popularity is calculated.

For more information on setting permissions for Karma, please see Permissions

• Karma mode - This option is to select how the karma feature will be used in the forum:
    • Disable Karma - disables the use of this feature
    • Enable Karma Total - makes SMF show only the total of points received
    • Enable Karma Positive/Negative - shows the positive points as well as the negative points for the user
  • Set the minimum posts needed to modify karma: admins can set a minimum posts that a user must have before raising or lowering someone's karma
  • Set wait time in hours: this is the time that an admin specifies, before a user can modify karma again
  • Restrict administrators to wait time: this specifies whether or not the forum administrators are restricted by the time limit
  • Karma label - here administrators can define the label that will be shown for the karma field in profile and posts (default karma:)
  • Karma applaud label - the text that will appear in the link for increase the karma of a user (default [applaud])
  • Karma smite label - the text that will appear in the link for decrease the karma of a user (default [smite])

Kijk een stukje uit de gebruiksaanwijzing! Karma kan gewoon worden uitgezet! Een rating op post niveau kan ik helemaal niet vinden.

Ook is duidelijk dat de RESPECT stemmers mods of admins waren!

Offline xdenhaag

• Administrator
  • Jr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 23 feb '12 - 21:09 »
Geweldig dit. Ik heb de ratings aangeklikt op deze website die in testfase is. Alles dat werkt en is mooi meegenomen aan deze site op het moment en om te testen heb ik 2 maal op jou geklikt. Uit je verhaal maak ik op dat jullie, normale users geen rating aan kunnen klikken. Ik verwacht dat de rating in deze vorm niet bruikbaar is en dat we die uit gaan zetten.

Offline xdenhaag

• Administrator
  • Jr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 24 feb '12 - 00:40 »
Gezien de website nu live is heb ik de rating uitgezet omdat deze niet goed werkt.

Offline Xhairy

• Global Moderator
  • Sr. Member
  • heb ik wat van je an?...
« Reactie #13 Gepost op: 02 mrt '12 - 21:11 »
ik hou ook niet van dat ratingssysteem. ik weet wel dat de bedoeling ervan is dat zo van veelposters kan worden gezien in hoeverre ze ook werkelijk serieus kunnen worden genomen. mensen hebben namelijk de neiging veelposters automatisch serieuzer te nemen dan weinigposters. als het forum ouder en omvangrijker word is deze optie wellicht te heroverwegen, maar wat mij betreft kunnen we vooralsnog zonder.